
78

Index on Censorship: How George Orwell’s 
Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 

Received behind the Iron Curtain

WATANABE Aiko

Introduction

Index on Censorship （hereafter, IoC） is an English-language quarterly journal 
for the dissemination of free speech, published in London since 1972 by a non-profit 
organisation of the same name.1 Over the past fifty years, the magazine has brought to 
the world’s attention instances in countries and regions around the world where freedom 
of speech has been violated, and has launched campaigns and debates to alleviate such 
situations. Although the 1970s saw a period of détente when tension between the East and 
West eased, this did not necessarily suggest that East European authorities relaxed their 
oppression of citizens. Towards the 1980s, moreover, the Brezhnev regime was tightening 
restrictions in the Soviet Union, a move followed, and in some cases amplified by, regimes 
in its satellite countries. In line with this, all kinds of artistic and creative products were 
censored, and freedom of speech was severely restricted. Against this backdrop, ‘samizdat’ 
（unofficial） literature that escaped government censorship, began to flourish among those 
who disagreed with the authoritarian government.

By using the IoC to examine the reception of one of the most censored books in the 
Eastern Bloc, the banned British writer George Orwell’s Nineteen Eighty-Four, this article 
shows how literature, a perfect vehicle for the distribution of anti-regime material, gives 
valuable insight into life behind the ‘Iron Curtain’, revealing to people the oppression 
that they were living under, and helping to construct an ‘imagined community’ for the 
overthrow of the regime. As the IoC regularly and comprehensively reports on the state of 
restrictions and repression of speech in various countries, it is possible to see how Nineteen 
Eighty-Four was reproduced as samizdat, mainly in underground organisations, how it 
was suppressed by the authorities, and the impact it had on its readership.二

一
七



79

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

Speech Restrictions

George Orwell’s Animal Farm （1945） and Nineteen Eighty-Four （1949） were both 
banned for a long time in the Eastern Bloc, including in the Soviet Union2, Poland （see, 
Barańczak）, Czechoslovakia （see, Vladislav） and Hungary （see, Short）. The IoC has 
reported regularly on the situation of people considered dissidents, and who have been 
punished for owning or distributing banned books. For example, at the International 
Book Fair held in Moscow in September 1979, forty banned books exhibited by 
American and British publishers were confiscated by the authorities. They included 
works by Adolf Hitler and Alexander Solzhenitsyn, as well as Orwell’s Animal Farm 
and his Critical Essays.3 Even if it was not a death sentence to interact with such books 
as it proved in Iraq4, the report describes cases where people were imprisoned, fined or 
forced out of their jobs, if the authorities discovered that they had published or translated 
banned books in Soviet and East European countries.

In an interview with Tomas Venclova （1937-）, a Lithuanian-born professor who left 
the Soviet Union in 1977, he talks about his own writing activities, which were restricted 
by Soviet rule. As a well-known multilingual translator and accomplished author in 
his own right, he always feared censorship of his work. The activity of translation was 
highly restricted until 1955, and only Russian authors were allowed to translate. After 
that time, however, as long as the work was not on the ‘black list’, translations of writers 
such as Shakespeare and Goethe were allowed, a change in policy which reflected the 
translators’ enthusiastic appeals. However, the contents of the ‘black list’ were unknown 
even to the officer of the editorial offices of a government-accredited magazine, but it 
was possible to guess. If it was the work of an exile, it would not only be untranslatable, 
but also punishable. According to Venclova, ‘Those who were Communist, or on the left, 
who became disillusioned with Communism and expressed that disillusionment – such 
as André Gide, André Malraux, Arthur Koestler, George Orwell, André Breton, Ignazio 
Silone – are also inaccessible’ （Venclova, p. 12）. Other modernist writers such as Virginia 
Woolf, Franz Kafka, Marcel Proust and James Joyce were considered ‘abstractionists’ 
by the authorities and were not allowed to be translated. In addition to political taboos, 
there were also moral taboos, with the work of writers such as Arthur Miller and D. H. 
Lawrence restricted on the grounds of their sexually explicit material, already controversial 
in the West, as well as avant-garde and right-wing writers, who were the subject of 
translation embargoes （see, Venclova）.

Meanwhile, in Czechoslovakia, authorities had tightened restrictions on speech 

二
一
六



80

since 1970, and there was growing repression of those with ideas opposed to the 
prevailing political system and their families. Czechoslovak historian Vilém Prečan 
（1933-）, who emigrated to Germany in 19765, once experienced his own house being 
raided and had dissident documents and literature, as well as literature of Western 
politicians, thinkers and writers including Orwell, confiscated by the secret police STB 
（see, Hora and David）. Prečan also shows how the authorities carefully monitored the 
political beliefs and behaviour of dissidents for many years, citing cases where children 
of suspected dissidents were prevented from entering higher education institutions. In 
this sense, the ‘web of police surveillance’ was everywhere and so deeply-rooted that 
‘This is by far the most effective and widely exercised means of manipulating citizens 

and influencing their attitudes and behaviour – exceeding even the imagination of the far-
sighted George Orwell’ （Hora and David, p. 50）.

Publishing Journals under Gag Rule

In this socio-political context, in Czechoslovakia, the magazine 150,000 slov 
（150,000 Words） was published in 1981. Issued three times a year, it bore the cryptic 
subtitle ‘Texts from somewhere else’. As the title suggests, it published 150,000 words, 
including by famous figures such as George F. Kennan, Czesław Miłosz and Alexander 
Solzhenitsyn. The magazine also included a literary supplement in each issue in which 
Arthur Koestler’s Darkness at Noon and Orwell’s Nineteen Eighty-Four appeared in 
complete translation （see, Kyncl, 1984）.

In Poland, the IoC for July 1977 reported the publication of a magazine called Zapis 
（meaning ‘listed’） in March of the same year （see, Barańczak）. Published in secret in 
Warsaw, the magazine published seventeen novels, poems and essays by leading Polish 
writers （including Jerzy Andrzejewski, Kazimierz Brandys and Antoni Slonimski） 
that were banned by the authorities. In Poland, while not as extreme as the resistance 
movement of October 1956, violent civil opposition in December 1970 led to the ouster 
of the Gomułka government. This was accompanied by a cultural revival, and a certain 
‘thaw’ could be felt in the early 1970s. On the other hand, following economic 

stagnation after the change of government, the new government gradually imposed more 
restrictions on civil society. In this context, even though regulations were not as strict as 
in Czechoslovakia, the publication of banned books on such a large scale was still a rather 
bold move.

In fact, editors of publishing houses were responsible for self-censorship, and often 

二
一
五



81

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

lost their jobs when they were found to have published works that fell outside the views 
of the authorities. However, it was authors who received the most severe treatment. For 
example, according to Stanisław Barańczak （1946-）, poet, critic and the founder of Zapis 
magazine, when the essayist, translator and historian of Polish and Russian literature, 
Ryszard Przybylski （1928-2016） published an essay on Dostoevsky’s The Possessed in 
1972, he was banned from publishing his own work for many years thereafter. Notably, 
it was Przybylski who was punished, not the censor who had given permission for the 
publication. After that, for authors in general, it was even more difficult to find subjects 
to write about, and Barańczak’s sense was that ‘we are in a situation in which one-third 
of all writers in Poland are gagged, one-third come under pressure from the censorship 
whenever they dare to write the truth, and the remaining third know the truth but do not 
write it’ （Barańczak, p. 10）. Zapis was created to overcome this situation.

Use of ‘Samizdat’ and Repression by the Authorities

Both 150,000 slov and Zapis were considered ‘samizdat magazines’, which were 
published in secret, to avoid government censorship. ‘Samizdat’ means, ‘The clandestine 
or illegal copying and distribution of literature （originally in the Soviet Union）; an 
‘underground press’; a text or texts produced by this. Also transferred and attributed or as 

adj. in samizdat, in this form of publication’ （OED）, which began to spread in the Soviet 
Union and Eastern Europe in the late 1960s. The term is often used to refer exclusively 
to typewritten documents, but it can also refer to documents circulated as handwritten 
manuscripts, as in the case described below, or, as printing technology gradually evolved, 
to ‘printing’ such as the magazines mentioned above, which were published （illegally） 
without being reviewed by the authorities.

It is reasonable to assume, that samizdat-like ‘activities’ took place before the 
foundation of the term itself. In Czechoslovakia, for example, there was a coup d’etat in 
February 1948, which brought the Communist Party to power. This established the Cold 
War system between East and West. Although Soviet dominance was increasing in the 
1950s, and repression was taking place in various parts of Eastern Europe, protests had 
already begun in Czechoslovakia and elsewhere, partly fuelled by nefarious literature. 
In the wake of the ‘thaw’ that followed the death of Stalin （1879-1953）, writers and 
intellectuals made statements against censorship at the Writers’ Congress in 1956 （see, 
Vladislav）. Literature （literary media culture） was very important and useful for counter-
establishment activities. Unlike film and theatre productions which are large and require 

二
一
四



82

a great deal of equipment and manpower, to create and reproduce literature only requires 
a typewriter and paper, as Vladislav describes: ‘Literature plays such an important role 
because, purely for technical reasons, it is easy to produce. All you need is a typewriter, 
paper and some carbons, and you’re in business’ （p. 33）. It is, therefore, not hard to 
imagine that the authorities were particularly wary of the spread of literature. In 1948, the 
Communist regime dismantled the Writers’ Union and began to put pressure on writers. 
In the 1950s, as many as forty domestic writers were rounded up, while Baudelaire, 
Dostoyevsky, Rilke, Babel, Kafka and Orwell were also banned from publication, thus 
creating a situation where, ‘All these became part of the samizdat network of unofficial 
literature in the 1950s’ （Vladislav, pp. 33-34）. While it is generally accepted that samizdat 
did not become widespread until the late 1960s onwards, this reference confirms that 
Orwell and other writers were incorporated into ‘the samizdat network’ as soon as the 
banned book designation was made. From then onwards, those involved in the publication 
of banned books did so with great conviction and a sense of mission. Jan Vladislav （1923-
2009）, a Czechoslovakian poet who was involved in such underground publishing for 
many years, wrote: ‘I believe it was something I had to do. It was one way of preventing 
the Czech nation from being robbed of its identity and having an alien identity 
substituted instead. That I thought was very important, and I still do’ （Vladislav, p. 35）.

In the 1980s, technological advances led to an explosion of underground publishers, 
the so-called ‘samizdat publishers’, who were able to publish large numbers of printed 
works that were not handwritten or typed manuscripts. Founded in December 1981, 
Hungary’s AB Independent Publishers （hereafter, AB）6 was publishing the works of 
Hungarian authors and writers and UN reports in a well-developed environment a little 
over a year after its foundation. Wanting to translate and publish the works of writers 
from neighbouring countries outside Hungary, the company published the samizdat 
magazine Máshonnan-Beszélő （‘Speech from Elsewhere’） in 1985 （see, Short）.

The number of samizdat publishers continued to grow in Hungary. The most 
important political publisher was the aforementioned AB, and subsequently, ABC was 
established separately from AB. There were also others such as Free Time and M.O. 
（‘Hungarian October’）.7 Thus, the first Hungarian translation of Orwell’s Animal Farm 
was published by AB and Nineteen Eighty-Four by M.O.; AB also published a novel 1985 
by Hungarian writer and historian Gyorgy Dalos （1943-）.8 It depicts the ‘aftermath’ 
experienced by the main characters in Orwell’s Nineteen Eighty-Four, and is in a sense 
a ludicrous story in which the protagonist, who was supposed to have been executed for 
treason by the Party, actually survived, and Big Brother was captured and met a tragic end. 

二
一
三



83

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

Incidentally, at almost the same time, Free Time published Koestler’s Darkness at Noon 
（see, Short）.

According to László Rajk, an AB publisher, 1,000 to 2,000 copies of their 
publications were usually printed, but would have been read by at least five times this 
number as copies were passed from hand to hand. They also fed their publications to 
Radio Free Europe （officially, ‘Radio Free Europe/Radio Liberty’）, a broadcasting 
organisation supporting free-media, which usually read out ‘nearly all the books in their 
entirety’ （Short, p. 53）. However, it goes without saying that the risks of publishing were 
also very high. There was strong pressure from the authorities, and salaries for these 
underground publishers were very low. László Rajk responded as follows:

The way the authorities treat us is not to be compared with, for instance, Poland, 
Rumania or Czechoslovakia. But one should never forget the overall picture. In 
relation to the good economic situation in Hungary, the harassment is strong. With 
few exceptions it is not spectacular, just a kind of persistent harassment like losing 
jobs, not getting passports, and so on. I think I am the only one from the opposition 
who has a job with a state firm. But I am in the lowest possible salary category, 
which is not enough to live on. （Short, p. 53）

Rajk stated that in recent years he had found the laws were increasingly applied by the 
authorities and, if not imprisoned, anybody could be fined and have their house and 
private car ransacked.

Of course, in other countries, a number of cases of imprisonment among writers 
who worked on or contributed to samizdat publications occurred. For example, in 
December 1983, a Latvian human rights activist, Gunnars ［Gunārs］ Astra （1931-
1988）, was ‘sentenced to 12 years’ imprisonment and exile for “anti-Soviet agitation 
and propaganda” after he had circulated a samizdat copy of 1984’.9 In April 1986, in 
Czechoslovakia, 44-year-old lumberjack and amateur writer, Jaroslav Švestka （1942-）10, 
was sentenced to two years in prison followed by ‘protective surveillance’ for three years, 
because he sent part of his manuscript titled ‘The Year of Orwell’11, in which ‘he had 
compared the real situation in Czechoslovakia with George Orwell’s dystopia’12, to a 
friend in West Germany, but it was ‘intercepted by the authorities and never reached the 
addressee’.13 Orwell’s novel seems to have had a great impact not just on this lumberjack, 
but also on Bohumil Rudolecký, a Czechoslovakian political activist. The International 
Helsinki Federation for Human Rights in Vienna, published a list of cases featuring 

二
一
二



84

thirteen political prisoners incarcerated in Czechoslovakia, in which Rudolecký’s case is 
described: he ‘has been in prison since the beginning of 1985, and was sentenced to five 
years in prison on “subversion” charges for copying books （including George Orwell’s 
1984）...’.14 From these examples, it may be inferred that at considerable personal risk 
both men, Švestka and Rudolecký, made great efforts to increase the number of readers of 
subversive literature, and to let them know the real character of their totalitarian regime.

In this context, Nineteen Eighty-Four continued to be read by those who managed 
to escape detection by the authorities. In Hungary, Gábor Demszky, publisher of the 
aforementioned samizdat publishing house AB, separated his readers into two groups. 
One contained the younger generation, such as students and recent university graduates. 
They could be whimsical and liable to change their minds, as some considered reading 
samizdat and activities such as evading the authorities as fashionable. On the other 
hand, the other group comprised the older generation, mostly born in the 1920s, who 
experienced the Hungarian Uprising of 1956, and who were the most serious readers. 
Demszky affirms: ‘This group is not satisfied with official propaganda and information. 
They were the main ones to buy Orwell and Koestler...’（Short, p. 53）.

Samizdat literature was not only typed and printed. In some limited cases, 
handwritten manuscripts were also made. The historian Helen Womack, author of The Ice 
Walk: Surviving the Soviet Break-up and the New Russia （2013）, describes an interesting 
episode from her visit to Moscow in 1985:

I particularly remember one evening, when they showed me a samizdat （self-
published） copy of George Orwell’s 1984. It wasn’t even typed but written out by 
hand in a school exercise book. The ‘publisher’, who risked jail for his work, had 
illustrated the dystopian novel with maps of Eastasia, Eurasia and Oceania. Readers 
could borrow the book for one night before they were expected to pass it on. 
（Wormack, p. 34）

This case occurred in the middle of the 1980s. Although it is possible that the Soviet 
regime was so strict that underground publishers were struggling to prevail, as mentioned 
above, in the 1980s, several samizdat publishing houses had already been established in 
Eastern European countries, and their works were being mass-produced with a circulation 
that exceeded that of typewritten copies. This is an interesting contrast.

Indeed, authorities were well aware of the ‘danger’ posed by Nineteen Eighty-Four. It 
was reviewed in the Soviet Union in early 1984, even though most citizens were unaware 

二
一
一



85

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

of its existence. Komsomolskaya Pravda, a Soviet newspaper for Communist youth, noted 
that the world described by Orwell resembled modern Britain.15 A Soviet news agency 
also reported that the world Orwell described depicted the United States of America, 
and named then-President Ronald Reagan as Big Brother. Does this mean that this was 
used as a means of bringing about a renewed awareness of the West among the general 
public, on the assumption that they had not read the work themselves? Unlike Wormack’s 
perception, Venclova, a multilingual translator from Lithuania, responded to these reports 
by the Soviet authorities sarcastically, ‘That novel is completely inaccessible to Soviet 
readers. And, of course, if they could read it, they would see it bears far more relation to 
the Soviet Union than to America’ （Venclova, p. 12）. There can be little doubt that the 
authorities were aware of the reaction to this book in Western Europe. On the other 
hand, it is not clear whether they based their comments on knowledge of how successfully 
the banned book was actually circulating as samizdat in Soviet society. According to 
Venclova, Orwell the author was better known to the general public in Russia ［than in 
Lithuania］, but little was known about the content of his actual works. Commenting in 
the August 1984 issue of IoC, he believed that they would not be translated in the future 
and not widely available for a long time. Interestingly, his concern was what he perceived 
as the growing gap between the elite and the general public in Soviet society in terms of 
access to books:

There is an elite to whom more or less everything is available ─ villas, swimming 
pools, cars （sometimes even Mercedes）, trips abroad, very high quality cultural 
events ─ which the average person will never have access to. Now also books. 
（Venclova, p. 13）

This description is reminiscent of Animal Farm. In the （supposedly） Communist Soviet 
Union, the gap between rich and poor was widening just as the pigs’ status in the story 
gradually rises and they live as comfortably as humans on Animal Farm, while other 
animals continue to be exploited. The lack of access to books, the ‘fountain of knowledge’ 
as it were in the real world, also echoes Orwell’s Nineteen Eighty-Four, in which the 
introduction of ‘Newspeak’ increasingly reduces the range of the citizen’s vocabulary. The 
restriction of reading, in other words, means the suppression of ideas.

二
一
〇



86

The Impact of Nineteen Eighty-Four on Intellectuals

How did intellectuals satisfy their intellectual needs in this context? The answer 
is complex, but may be approached by looking at four intellectuals who, for one reason 
or another, acquired a copy of Nineteen Eighty-Four and were inspired by it. The 
aforementioned, multilingual translator, Venclova stated in an interview that he read 
Nineteen Eighty-Four in Moscow in 1962 or 1963, when he was in the Soviet Union:

This book made perhaps the greatest impact on my life. That I am here ［the United 
States］ and not there ［the Soviet Union］ ─ for this I am grateful to Orwell. He 
was the first to explain to me that a normal person cannot live in that society. I 
repeated the story to other people, those who could not read it themselves, who had 
no access to a copy, or who spoke no English. （Venclova, p. 12）

Evidently, for Venclova, reading Nineteen Eighty-Four was an important moment in his 
intellectual development and political orientation. Not only did it make him aware of 
the reality of Communist rule, but also he was energised and managed to convey the 
seriousness of the situation to those who could not actually read the book.

Secondly, Jan Trefulka （1929-2012）, a Czechoslovak novelist, literary critic 
and screenwriter, worked for the Moravian literary magazine Host do domu （House 
Guest） in the eastern Czech Republic, but his publishing activities were suspended by 
the authorities. He remained in his home country, publishing his work exclusively in 
samizdat. What he tried to express was the circumstances of his oppression through the 
world of Nineteen Eighty-Four :

Orwell’s vision of 1984 shows the world as it might have been had Stalin lived 
to a hundred and had the Western democracies changed into right-wing terrorist 
dictatorships under pressure from left-wing terrorism. Orwell brilliantly diagnosed 
that the human race could be destroyed by the destruction of the relationship 
between word and reality. （Trefulka, p. 50）

He goes on to suggest that Orwell knew from his own experience of Nazi Germany and 
the Stalinist regime that repressive forces were necessary in the process of separating 
words from truth.

Among intellectuals, there are writers whose encounter with the book had a 

二
〇
九



87

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

very significant impact on their subsequent lives. According to journalist Karel Kyncl, 
Orwell’s work and the life of Milan Šimečka （1930-1990）, a renowned Czechoslovakian 
philosopher and literary critic16, had ‘staggering similarities’ （Kyncl, 1990, p. 32）, but 
Šimečka himself also considered his own life to be superimposed on Winston’s （see, 
Šimečka, 1984）. Czechoslovakia became Communist in the year 1948, and Nineteen 
Eighty-Four, which was published in 1949, was subsequently banned, but in 1984, this 
book was published in a samizdat typescript translation. Milan Šimečka wrote the preface 
to this samizdat edition.

Šimečka first came across the book around 1964 when his wife returned from 
England, where she had travelled, and bought with her the original Penguin edition. At 
that time, it was still possible to buy foreign books and bring them back home. In his ‘A 
Czech Winston Smith’, while still living in Prague, Šimečka reflected that ‘In Prague, 
many of Orwell’s fantastic-sounding flights of the imagination have been everyday reality 
for the past 35 years’ （Šimečka, 1984, p. 6）, and that the building in which he lives bears a 
striking resemblance to Winston’s ‘Victory Mansions’ ─ slogans are seen everywhere in 
the city, and television and radio broadcasts are always clamoured for:

In all these things I understood Winston perfectly, and he, in turn, would silently 
nod his head when one of my visitors muttered so softly that I could not make out a 
word he was saying, or when he stuck little bits of paper with brief messages in my 
hand, turning his eyes ceilingwards as he did so, as if there, of all places, were to be 
found the omnipresent ear of the Thought Police. （Šimečka, 1984, p. 8）

Orwell’s world and his own situation were so similar that he felt as if Winston was his 
brother:

This feeling of affinity I had was not at all pleasant ─ it gave rise to profoundly 
disturbing sensations, an irrational state of mind in which I distrustfully wondered 
whether George Orwell, an Englishman with a life experience totally different from 
mine, had not written this book for me, intending in this way to pass on a personal 
message and a well-intentioned warning. （Ibid.）

What becomes clear from Šimečka’s account is that this experience, a feeling of veridical 
hallucination, something bridging Orwell and Šimečka’s temporal and spatial differences, 
helped him to construct and affirm his identity as a dissident writer.

二
〇
八



88

What was the message that intellectuals influenced by Orwell’s Nineteen Eighty-
Four received from him? Russian poet and short-story writer Igor Pomerantsev （1948-）, 
having drawn the attention of the KGB for disseminating anti-Soviet literature, left 
the Soviet Union in 1978, and now lives in London. He perceived from Orwell’s work 
that the real social crisis was that when Soviet society was tightly controlled, culture was 
deliberately destroyed and people forgot their own language:

But in the Soviet case ─ and one sees something similar, for example, in the case 
of Nazi Germany ─ we have a quite deliberate perversion, a deliberate breaking of 
culture ─ with the conscious aim of producing a single ruling ideology and culture. 
To the extent that people forget even their language ─ not to mention their history 
or cultural tradition. Orwell’s situation, actually.... （Pomerantsev, p. 16）

Of course, the real world is more complex than any novel can depict and is not tinctured 
with the unremitting despair of Nineteen Eighty-Four. From this passage, however, 
Pomerantsev’s sense of impending crisis, of losing the cultural assets of his own 
country and his desire to hide things away before they completely disappeared is both 
understandable and relatable.

Four years later in 1988, Šimečka also developed his own Orwellian argument. It 
was about how to perceive the past, and was formed immediately after reading Orwell:

The past did not seem all that important to us. Back then, I was not aware of the 
continuity of the past, the present and the future, which I would learn only later, 
from Orwell, and which has since shed light on the causes of the historical lies I 
hear around me: whoever masters the past, masters the future, whoever masters the 
present, masters the past. （Šimečka, 1988, p. 52）

Had he not encountered Orwell, he would never have understood that the present and 
future exist only because of the past. The history of the last thirty years that he looks 
back on is almost entirely the history of the Party, the rest of which has been increasingly 
whittled away and ordinary people’s lives thrown into a ‘black hole’. He must have 
envisioned the spectacle of Winston in the Ministry of Truth dumping one inconvenient 
historical fact for the Party after another into the ‘memory hole’. Šimečka is here trying 
to warn people about the dangers of overlooking the ‘black hole’ of history that has 
already been created in reality.

二
〇
七



89

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

Furthermore, Stanisław Barańczak, the founder of Zapis magazine, knowing that in 
Orwell’s Nineteen Eighty-Four, the protagonist Winston’s job in the Ministry of Truth is 
to censor and fake the past, proclaims that ‘we may hope that they ［the seven years from 
1977 until the real 1984］ will not witness a degree of technical improvement such as 
would make it possible to “control the past” in Orwellian style’ （Barańczak, p. 7）, noting 
that great care is taken with regard to falsification of the past. In day-to-day life, he felt 
that intellectual life was becoming increasingly uniform, and resented the suffocation of 
living in a reality controlled by the authorities. However, Barańczak’s message was as clear 
as Orwell’s: when the authorities ‘bring about a total uniformity of intellectual life’ and 
‘control the present’, people should refuse to allow this to happen. This is because ‘if we 

permit this today, we may find ourselves burning books tomorrow’ （p. 7）.

After the Real 1984 ─ to the End of the Cold War

That the first signs of democratisation began to appear in the Soviet Union and its 
satellites immediately after the year 1984 is suggestive. When Mikhail Gorbachev became 
General Secretary of the Communist Party of the Soviet Union in 1985, he embarked 
on reforms to overhaul previous policies in order to escape from the evils created by a 
Communist system founded on Stalinist lines of control and eradication of dissent. The 
reforms were wide ranging, aimed at overhauling every area of Soviet society, but with a 
profoundly economic focus. Domestically, perestroika （‘restructuring’） aimed at restoring 
the stagnant economy, along with the introduction of glasnost （‘transparency’） allowing 
freedom of speech and the press, which led to a wave of democratisation that spread 
rapidly throughout civil society.17 

In response to the reformation of its own ruling state, Jan Trefulka felt the winds of 
change in Czechoslovakia as follows:

Three years after ‘Orwell’s year’ everything looks different: suppressed and 
forgotten facts are being returned to history, suppressed and almost forgotten people 
are returning to life. We are watching the experiments of reviving memory, we are 
hearing proclamations about the need for correspondence between word and reality. 
Andrei Sakharov18, Lech Walesa19, the spokespersons of Charter 77 are walking 
around freely, yet are not free. （Trefulka, p. 50）

Here, Trefulka expresses elation over what he perceived as the recoupling of words 

二
〇
六



90

and reality, the restoration of historical facts and lived experience, and of the seeming 
democratisation of the Soviet world, but remained cautious, striking a note of scepticism. 
Figures such as Sakharov and Wałęsa, the spokespersons of Charter 77, may have 
regained their freedom physically, but whether or not this apparent freedom was real and 
permanent remained an open question.

In Hungary, the September 1988 issue of IoC announced the banned book The 
Joke by Czech writer Milan Kundera （1929-2023） was to be reprinted by the Europa 
Publishing House.20 Generally, when a work was banned in Czechoslovakia, it could not 
be published in Hungary either and had previously been shelved by the publisher, but in 
conditions of loosening censorship, the Party Agitation Propaganda Department gave 
permission for its publication. The publisher also gave notice that it hoped to publish 
Animal Farm and Nineteen Eighty-Four and Solzhenitsyn’s work in the future.21 

It was reported that Nineteen Eighty-Four was also published in Poland by the 
State Publishing House in November 1988, revealing that it was added to the publisher’s 
‘Interesting Book Club’ series.22 In the Soviet Union, two chapters from Animal 

Farm were published in Nedelya （the weekly supplement to Izvestiya, the official daily 
newspaper of the Soviet government） in September 1988. A notice was also given that 
the entire novel was soon to be published in Yunost （Youth）, a monthly magazine with a 
circulation of three million copies. Taking a revisionist line, Soviet authorities suggested, 
‘The novel did not make a mockery of socialist ideals as some critics maintained’23, and 

sought to reinterpret it. The same year saw the official publication of Nineteen Eighty-
Four, translated by Viktor Golyshev （1937-） in the Soviet Union. The end of the Cold 
War with the series of Velvet Revolutions also marked the end of the flourishing of 
samizdat literature.

Conclusion

In 1977, Stanisław Barańczak described the purpose of publishing his samizdat 
magazine:

It is our hope that even from this first, fragmentary and incomplete presentation of 
‘forbidden’ texts the reader will get a general idea of the kind of restrictions from 

which our literature suffers. He will see that ... a writer who is honest and faithful to 
his inner truth today has little chance of making his work fully known to the reader. 
（Barańczak, pp. 11-12）

二
〇
五



91

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

Thus, we can see that Zapis’s mission was to discover unknown authors and to bring their 
words to as many readers as possible. Gábor Demszky, editor of the Hungarian samizdat 
publishing house AB, expressed similar sentiments and his desire to write about the 
reality of social conditions in the Soviet world:

We have to write and publish the truth about current social inequalities, about 
how reforms have not touched the political taboos, about 1956, and also about the 
historical experiences of other nations in Eastern Europe. We have to persist, and 
I believe that our work will have an effect on people’s minds. We don’t know when 
the results will be visible, but they will be sooner or later. （Short, p. 53）

Thanks to the efforts of these publishers, the strong will of the authors who risked their 
lives to contribute to these publications and provide translations, and the public who 
continued to circulate samizdat books from hand to hand, hidden from the authorities, 
a great many prohibited books did indeed become known to the people of the Eastern 
Bloc. One of the most important books was undoubtedly George Orwell’s Nineteen 
Eighty-Four.24 Looking at the situation in their own countries, readers would have taken 
to heart the idea that, through the samizdat edition of Nineteen Eighty-Four, they might 
better understand their own situation of exploitation under totalitarianism and fight 
against it. It also helped them to recognise that they were not alone in their thinking 
and determination. All intelligent readers of this work could not fail to realise that there 
were real comrades who agreed on the need to overthrow tyranny. In other words, the 
work helped form an ‘imagined community of readers’ that transcended the borders 
of the Eastern countries. Moreover, the thoughts of the citizens of the Eastern Bloc 
were conveyed to readers in the West ─ many of whom must have been exiles from the 
Eastern camps or groups of Displaced Persons ─ through the IoC, which continued 
to report on their plight in detail. It can be assumed that an even larger imagined 
community of readers was created which traversed the Iron Curtain, offering various 
voices that resonated against oppression and tried to save their homelands.

More than thirty years have passed since the end of the Cold War, an ideological 
conflict between capitalism and communism, and it seemed until recently that democratic 
societies had matured in the former Eastern Bloc. However, with the Russian invasion 
of Ukraine that began in February 2022, a ‘new Cold War’ has broken out. In Russia’s 
attempt to control Ukraine, militarist education has been restarted and restrictions on 
speech are being tightened. According to information provided by Reuters in December 

二
〇
四



92

2022, Orwell’s Nineteen Eighty-Four is now attracting attention again in Russia: the book 
was the number one download in 2022 in the country.25 The same reasons can be found 
in the intentions of readers who have chosen to read this book, which has been converted 
from paper to electronic format, as the Cold War readers of the twentieth century. New 
readers must now remember what happened in the past, plot how to understand and act 
in the present, and move towards a better future in their ‘imagined, “cyber” community’.

1 Index on Censorship: https://www.indexoncensorship.org/ （last accessed: 9 January 2024）. 
Hereafter, quotations from the IoC where the author’s name is given are included in parentheses 
and indicated in the main text.

2 Felicity Capon and Catherine Scott, ‘Top 20 books they tried to ban’, The Telegraph （20 October 
2014）: https://www. telegraph.co.uk/culture/books/booknews/9900733/Top-20-books-they-tried-
to-ban.html （last accessed: 3 January 2024）.

3  ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 9, no. 1 （February 1980）, pp. 73-74.
4 In Iraq, the translator of Orwell’s Animal Farm, published in 1971, was executed in December 
1980. See, ‘Index, Index’, Index on Censorship, vol. 10, no. 4 （August 1981）, p. 46.

5 See, Memory of Nations: https://www.memoryofnations.eu/en/precan-vilem-1933 （last accessed: 4 
January 2024）

6 See, ［Anonymous,］ ‘AB: Hungary’s independent publisher; An interview with the creators of a 
source of uncensored writing’. Index on Censorship, vol. 12, no. 2 （April 1983）.

7 As its name suggests, M.O. often published literature, political works, and diaries related to the 
Hungarian uprisings. See, Short.

8 Incidentally, the British writer Anthony Burgess （1917-1993） also wrote a novel called 1985 in 
1978.

9  ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 13, no. 3 （June 1984）, p. 49. See also, ‘Index Index’, Index 
on Censorship, vol. 13, no. 2 （April 1984）.

10 See also, International Helsinki Federation for Human Rights, ed., Violations of the Helsinki 
Accords: Czechoslovakia （November 1986）.

11 Jaroslav Švestka’s Orwellův rok （Orwell’s Year） was eventually published in 2013.
12 ‘Later in August, his charge was reduced to ‘a one-year jail sentence for “subversive activities”’. ‘Index 

Index’, Index on Censorship, vol. 15, no. 10 （November 1986）, pp. 44-45.
13 ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 15, no. 6 （June 1986）, p. 38.
14 ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 17, no. 9 （October 1988）, p. 36.
15 See, ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 13, no. 3 （June 1984）, p. 49.
16 Milan Šimečka was a Czech philosopher and essayist. He lived in Bratislava, the capital of 

Slovakia, where he lost his job as a university teacher in 1970 for refusing to recognise the 
Soviet invasion of Prague in 1968 as ‘fraternal assistance’. He became a manual labourer and was 
imprisoned in 1981 on charges of treason and released thirteen months later. According to Kyncl, 
after the Eastern European revolution he immediately became the chairman of the Council of 
Consultants to Václav Havel, but died on 24 September 1990 at work. See, Kyncl, 1990.

二
〇
三



93

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

17 On the international front, in December 1987, General Secretary Mikhail Gorbachev, together 
with US President Ronald Reagan, signed the Treaty on the Total Abolition of Intermedi-
ate-Range Nuclear Forces. In addition, the Soviet withdrawal from Afghanistan in 1988-89 
accelerated the momentum towards the end of the Cold War.

18 Andrei Sakharov （1921-1989）: Soviet theoretical physicist and politician. Worked on the devel-
opment of the hydrogen bomb in the Soviet Union and was known as the ‘father of the hydrogen 
bomb’, but was also a dissident and human rights activist; exiled by Brezhnev to Gorky in 1980 for 
protesting against the Soviet invasion of Afghanistan; freed from exile by Gorbachev in 1986. Also 
known as the ‘father of perestroika’. 

19 Lech Wałęsa （1943-）: Polish politician. President of the Republic of Poland （1990-95）; Nobel 
Peace Prize laureate, 1983. As leader of the ‘Solidarity Movement’, he was instrumental in ending 
the Cold War.

20 See, ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 17, no. 8 （September 1988）.
21 Ibid.
22 See, ‘Index Index’, Index on Censorship, vol. 18, no. 1 （January 1989）.
23 Ibid.
24 Dan Jacobson, a Lithuanian-born South African novelist who worked at the University of London 

during the Cold War, recalls that Soviet exiles and dissidents had already read Orwell’s work. ‘As 
a university teacher of English, I soon discovered that they ［Animal Farm and Nineteen Eighty-
Four］ were the only two books I could be certain all applicants to the department would have read; 
the same turned out to be the case when I began to meet émigrés and dissidents from the Soviet 
empire.’ Dan Jacobson, ‘The Invention of Orwell: plainness, swagger and delicacy in Twenty 
Volumes’, in The Times Literary Supplement, no. 4975 （21 August 1998）.

25 Kevin Leffey, ‘Orwell’s novel of repression “1984” tops Russian bestseller lists’, Reuters （14 
December 2022）: https://www.reuters.com/lifestyle/orwells-novel-repression-1984-tops-russian-
bestseller-lists-2022-12-13/ （last accessed: 9 January 2024）.

Bibliography
Anderson, Benedict, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism 
（London & New York: Verso, 1991）

Capon, Felicity and Catherine Scott, ‘Top 20 books they tried to ban’, The Telegraph （20 October 
2014）: https://www.telegraph.co.uk/culture/books/booknews/9900733/Top-20-books-they-
tried-to-ban.html （last accessed: 3 January 2024）

Immerman, Richard, H. and Petro Goedde, The Oxford Handbook of the Cold War （Oxford: Oxford 
University Press, 2013）

Index on Censorship （1972-）: https://www.indexoncensorship.org/ （last accessed: 9 January 2024）
［Anonymous,］‘AB: Hungary’s independent publisher; An interview with the creators of a 

source of uncensored writing’, vol. 12, no. 2 （April 1983）
Barańczak, Stanisław, ‘Introducing “Zapis”’, vol. 6, no. 4 （July 1977）
Hora, Vlastimil, and Michael David, ‘Czechoslovakia: 1. Intimidation’, vol. 4, no. 4 （December 
1975）

二
〇
二



94

‘Index Index’, vol. 9, no. 1 （February 1980）
‘Index Index’, vol. 10, no. 4 （August 1981）
‘Index Index’, vol. 13, no. 2 （April 1984）
‘Index Index’, vol. 13, no. 3 （June 1984）
‘Index Index’, vol. 15, no. 6 （June 1986）
‘Index Index’, vol. 15, no. 10 （November 1986）
‘Index Index’, vol. 17, no. 8 （September 1988）
‘Index Index’, vol. 17, no. 9 （October 1988）
‘Index Index’, vol. 18, no. 1 （January 1989）

Kyncl, Karel, ‘150,000 Words for Czechoslovakia’, vol. 13, no. 4 （August 1984）
-----, ‘Pavlov, Prague airport, and the sleep-walker’s memories of going home’, vol. 19, no. 10 
（November 1990）

Pomerantsev, Igor, ‘Out of Step’, vol. 15, no. 3 （March 1986）
Short, Andrew （interview）, ‘Hungary’s samizdat, from Restrictions that Violate Helsinki’, vol. 
15, no. 1 （January 1986）

Šimečka, Milan, ‘A Czech Winston Smith: A dissident writer on his country’s real-life 
experience of 1984’, vol. 13, no. 1 （February 1984）

-----, ‘Black Holes’, vol. 17, no. 5 （May 1988）
Trefulka, Jan, trans. by Ruth Tosek, ‘Orwell 1987/88’, vol. 17, no. 5 （May 1988）
Venclova, Tomas, ‘I am grateful to Orwell’: On language, literature, and Lithuania’, vol. 13, no. 
4 （August 1984）

Vladislav, Jan, ‘All you need is a typewriter’, vol. 12, no. 2 （April 1983）
Womack, Helen, ‘The way you spin it’, vol. 44, no. 3 （September 2015）

International Helsinki Federation for Human Rights, ed., Violations of the Helsinki Accords: 
Czechoslovakia （November 1986）

Jacobson, Dan, ‘The Invention of Orwell: Plainness, Swagger and delicacy in Twenty Volumes’, The 
Times Literary Supplement, no. 4975 （21 August 1998）

Liffey, Kevin, ‘Orwell’s novel of repression “1984” tops Russian bestseller lists’, Reuters （14 
December 2022）: https://www.reuters.com/lifestyle/orwells-novel-repression-1984-tops-
russian-bestseller-lists-2022-12-13/ （last accessed: 9 January 2024）

Memory of Nations: https://www.memoryofnations.eu/en/precan-vilem-1933 （last accessed: 4 
January 2024）

Scammell, Michael, ‘How Index on Censorship Started’, in George Theiner, They Shoot Writers, Don’t 
They? （London: Faber & Faber, 1984）, pp. 19-28

Suny, Ronald Grigor, The Soviet Experiment: Russia, The USSR and The Successor States （New York: 
Oxford University Press, 1998）

二
〇
一



95

Index on Censorship: How George Orwell’s Banned Novel, Nineteen Eighty-Four, was 
Received behind the Iron Curtain　   　　

ジョージ・オーウェルの禁書『一九八四年』の
冷戦期東側陣営における受容

─英文雑誌 Index on Censorshipを手がかりに

 渡辺　愛子

Index on Censorshipは、同名の非営利団体による1972年刊行の雑誌で、過去50余
年にわたり、世界各地で言論の自由が侵されてきた国や地域の状況を世界に報じ
てきた。なかでも、冷戦期の共産主義陣営における言論規制の動向は、本誌が創
刊時から取り上げていたものである。1970年代にはいわゆる東西の緊張緩和が進
んだものの、ソ連東欧各国内では当局による市民への規制は続き、80年代にかけ
て強まっていた。これに伴いあらゆる著作物は検閲を受け、言論の自由は厳しく
制約された。そのようななか、体制に異を唱える者たちの間で政府の検閲を逃れ
た「非公式な」著作物である「サミズダート文学」が普及していく。本稿では、
東側陣営においてもっとも検閲を受けた書物のひとつで、禁書とされたイギリス
の作家ジョージ・オーウェルの『一九八四年』の受容を Index on Censorshipから検
証することで、反体制への格好の素材といえる文学が、圧政下の人々に現実を知
らしめ、体制転覆への「想像の共同体」を構築する糸口となりえたことを示して
いきたい。Index on Censorshipには、各国の言論統制の情報が端的に記されている
だけでなく、著名な知識人によるエッセーやコラムも多数収められているため、
『一九八四年』がおもに地下組織でサミズダート版としてどのように再生産され
たか、それが当局によってどのように弾圧されていたのか、さらに読者の間でど
のような影響力を持ったのか、といった状況を俯瞰するのに役立つのである。

二
〇
〇


