
 1

Chinese Diplomacy in the Multimedia Age: Public Diplomacy and 

Civil Diplomacy 

 

Dec.2004 

 

AOYAMA Rumi 

Associate Professor, Research Institute of Current Chinese 

Affairs 

 

I. Introduction 

 

Phenomena of globalization brought about by the development 

of information communication technology are beginning to 

profoundly change the traditional ways in which societies 

functioned. Signs of change are also evident in the ways in 

which diplomacy is carried out. Taking note of the changes 

taking place in diplomacy, Jonathan H. Spalter asserts that 

the development of information technology has brought about 

a new form of diplomacy called “digital diplomacy” that is 

mediated by electronics technology.1 

The wave of globalization has also affected China, where 

the vertically structured diplomatic system has begun to show 

clear signs of change especially since the 1990s. As 

demonstrated in Figure 1, China’s external relations were once 

unified under the national government, but with the country’s 



 2

exposure to globalization, plural channels are beginning to 

mediate between the inside and the outside of the country. As 

it has become relatively easier for ordinary Chinese to 

disseminate information to the outside world, since 

information on international society now reaches the country 

on a real-time basis, and since a number of non-governmental 

factors have come to interfere with diplomatic issues between 

state governments, the borders between domestic and 

international problems are becoming increasingly ambiguous. 

Because of these developments, the Chinese government is 

finding it increasingly difficult to take recourse to the 

monopolization of information and the manipulation of public 

opinion, which once served as the source of power for its 

diplomacy. In a multimedia age, characterized by the unlimited, 

multi-directional, and instantaneous transmission of 

information, the Chinese government must take on the new task 

of formulating policies promptly, flexibly, and efficiently 

while giving due consideration to the masses both within and 

outside the country. 



 3

 

Figure 1.   → Traditional Chinese diplomacy 

 

 In order to tackle this new task, the Chinese government, 

on the one hand, is stepping up its transmission of information 

to the international community, following the examples of the 

United States and other advanced countries. On the other, it 

is trying to cut off the channels of communication between the 

international community and the masses inside China, while 

also attempting to stick fast to the existing framework for 

the formulation of diplomatic policies inside the country. 

This dual stance of the Chinese government is giving rise to 

a new style of diplomacy, called public diplomacy. Since the 

mid-1990s, and in particular since 9/11, the advanced 

countries including the United States and Great Britain have 

bolstered their public diplomacy by further developing their 

traditional efforts at international publicity. Although 

China’s public diplomacy is basically of the same nature as 

International 

community 

Mass 

Think Tanks 

Chinese government 

 



 4

the American and British versions, it has some distinct 

features. 

 On the other hand, consequent upon reforms of the mass 

media, China since the early 1990s has begun to see a growing 

trend toward the formation of public opinion not only on 

internal affairs but also in diplomatic relations.2 Moreover, 

the Chinese masses, with their own public opinion about foreign 

relations, have begun to dispatch information on their own, 

making use of the Internet and other new media for communication, 

and thereby exerting influence on the Chinese government’s 

diplomatic stance and foreign countries’ policies toward China. 

This sort of “civilian diplomacy,” undertaken primarily by the 

masses, is a new phenomenon that has begun to emerge since the 

1990s, and is worthy of careful examination. 

 Both the dual stance taken by the Chinese government, 

which is aimed at bolstering the dispatch of information to 

the outside world, while maintaining the barrier of 

communications between the inside and the outside, and the 

formation of public opinion on foreign relations by the Chinese 

masses, which has the potential to develop into civil diplomacy, 

are closely related to reforms in the Chinese mass media. While 

an increasing number of studies have been undertaken recently 

on the reforms of the Chinese mass media from the standpoint 

of their effects on democratization,3 there have been few 

studies on the effects of these reforms on Chinese diplomacy. 



 5

This paper attempts to shed light on changes in Chinese 

diplomacy, including both public diplomacy and civil diplomacy, 

from the standpoint of the reforms of the Chinese mass media. 

 What are the main media that the Chinese masses depend 

upon in obtaining information? In 1998, China launched a 

project to enable “every village to receive at least Channel 

1 of China Central TV (CCTV) and one channel of a 

provincial-level TV,” with the goal of raising the coverage 

of radio and television to 91.5% and 92.5%, respectively, by 

2000. It is safe to say that in present-day China, particularly 

in the countryside where the illiteracy rate is high, 

television is quite influential. Table 1 compares the findings 

of a questionnaire survey on the main sources of information 

for people in the rural districts of the southern part of 

Jiangsu Province, including mainly Suzhou, Wuxi, and Changzhou, 

where the illiteracy rate is relatively low, and the findings 

of a survey in Shanghai, a large city.4 It is clear from this 

table that in the countryside and the large cities in the 

economically well-developed coastal area, newspapers and 

television are important sources of information for the masses. 

It is evident, in particular, that both in the countryside and 

in the large city, television is by far the most important 

source of information for a majority of people, without regard 

to differences in income levels. In the light of this fact, 

therefore, this paper places importance on television, among 



 6

other media. Furthermore, given the fact that the phenomenon 

known as “net nationalism” has drawn much attention both inside 

and outside China since the mid-1990s, this paper takes into 

account the fact that the Internet is rapidly coming into wide 

use in China.  

Table 1. Use of Media as Sources of Information 

 Newspapers Radio Television Internet 

Villages in southern Jiangsu Province

(multiple answers allowed) 

62.0％ 35.9％ 84.8％ na 

Shanghai 25.0％ 9.0％ 58.0% 8.0％ 

 

II. Bolstering the Dissemination of Information to the Outside 

World: The Start of Public Diplomacy in China 

 

The expression “public diplomacy” was first used by Edmund 

Gullion in 1965.5 The former United States Information Agency 

(USIA) defines the term as follows: “Public diplomacy seeks 

to promote the national interest and the national security of 

the United States through understanding, informing, and 

influencing foreign publics and broadening dialogue between 

American citizens and institutions and their counterparts 

abroad.”6 

 As is evident from the definition by the former USIA, 

public diplomacy in the United States is understood to 

encompass two kinds of activities, namely, information 



 7

furnishing activities (dissemination of information abroad 

and international broadcasting), and international 

educational and cultural exchange. However, it is only in the 

United States that the term “public diplomacy” is defined as 

constituting these two aspects. In Great Britain and other 

countries, it is understood in the sense of “understanding, 

informing, and influencing foreign publics.” 

 In the aftermath of the Tiannanmen Incident, which gave 

China serious concern over the international climate 

surrounding itself, China earnestly embarked upon efforts to 

bolster “foreign propaganda” in order to improve its image 

abroad. Since the end of the Cold War, the Chinese government 

has been trying to bolster its dissemination of information 

abroad by strengthening its “foreign propaganda system” and 

its system of reporting international news. This seems to have 

marked the beginning of China’s public diplomacy. 

 

1. Traditional Chinese Propaganda 

In China, the control and guidance of public opinion are 

considered as two categories: internal propaganda and foreign 

propaganda. The word “propaganda” is often used in the same 

sense as “publicity,” and seldom has a negative connotation. 

It was in 1928 that the Communist Party of China (CPC) 

published its first information bulletin for dissemination 

abroad. The Pioneer, published in San Francisco, was a 



 8

non-periodical magazine meant for overseas Chinese, 

publicizing the Party’s opinions and positions and reporting 

on criminal conduct committed by the Japanese Army in China. 

Subsequently the Party published the magazine Voice of China 

in Shanghai in the 1930s, and the magazine China Digest in Hong 

Kong in the latter half of the 1940s. Thus, since even before 

the Second World War, the CPC had maintained a tradition of 

publicizing its opinions and positions through a number of 

publications including these. Beginning with its encounter 

with Edgar Snow in 1936, the Party began to place importance 

on contacts with foreign correspondents, trying to publicize 

its opinions abroad through them. In the early 1940s, an 

English-language radio broadcasting station was opened in 

Yanan.7 The dissemination of the Party’s opinions abroad 

through its periodicals, selective contacts with foreign 

correspondents, and English-language radio broadcasts 

constituted the CPC’s three traditional means of foreign 

propaganda. 

After the founding of the People’s Republic, the country 

inherited these three means of publicity in their entirety. 

In the immediate aftermath of the establishment of the country, 

the entry of foreign correspondents to China was essentially 

banned, with the few exceptions of correspondents from the 

Soviet Union and East European countries.8 However, under 

instructions from Zhou Enlai and Chen Yi that “China should 



 9

take a more positive attitude toward foreign correspondents 

willing to visit the country,” China began to make a positive 

approach to foreign correspondents, from the time of the Geneva 

Conference in 1954. In July 1955, Zhou Enlai instructed Vice 

Minister of Foreign Affairs Zhang Wentian and Assistant 

Foreign Minister Qiao Guanhua to formulate a policy that would 

enable the Information Department of the Ministry of Foreign 

Affairs to handle foreign correspondents’ visits to China, and 

take an increasingly positive attitude toward their visits.9 

In November 1957, when West German reporters expressed the wish 

to visit China, Chen Yi suggested that by allowing their visit, 

China would be able to make use of the Western media, and Zhou 

Enlai concurred.10 Subsequently, Chinese leaders have been 

making direct contacts with specific correspondents, using the 

issue of whether visits will be accepted or not as effective 

leverage, thereby tactfully producing reports that are 

sympathetic to China and useful for its diplomatic operations. 

Looking at publications for dissemination abroad that were 

launched after the founding of the People’s Republic, the 

English-language People’s China was inaugurated in 1950, and 

the Beijing Review, a weekly magazine presenting China’s 

positions on international affairs, was launched in 1958. 

China Radio International (CRI) started broadcasting in the 

1950s. 

 



 10

2. From Propaganda to Public Diplomacy 

After the end of the Cold War, China faced hostile 

international public opinion, coming under criticism for 

violations of human rights, and being seen as a threat to the 

international community. Seeing the need to pacify this public 

opinion abroad, China found it inevitable to change its method 

of publicizing itself to the outside world.   

 The statements to the outside world that has been stepped 

up after the end of the Cold War were public diplomacy, and 

as such had features different from those of traditional 

propaganda. First, the techniques employed by China’s public 

diplomacy in the post-Cold War era were different from those 

used for propaganda. Second, as the reform of the media began 

within the country as will be explained later, China’s 

activities to publicize itself to the outside world came to 

be carried out in the atmosphere of a somewhat tense 

relationship between the government and the mass media. And 

third, China began to target its public diplomacy activities 

to unspecified members of the general public, and tried to carry 

them out effectively under the market mechanism.  

 In the post-Cold War era, China made it a policy to carry 

out public diplomacy based on the premise of supporting the 

leadership of the party, with the following five main 

objectives: (1) more strongly publicizing China’s assertions 

to the outside world; (2) forming a desirable image of the 



 11

state; (3) issuing rebuttals to distorted overseas reports 

about China; (4) improving he international environment 

surrounding China; and (5) exerting influence on the policy 

decisions of foreign countries.11  

 At the National Conference on Foreign Propaganda in 

October 2001, Zhao Qizheng, Minister of the State Council 

Information Office and Director of the CPC Central Committee’s 

Foreign Propaganda Office, identified Deng Xiaoping’s “Three 

Represents” theory as the guiding principle for international 

publicity activities, and asserted that in order to create a 

favorable international public opinion, “we must from now on 

have greater awareness of the need to provide better services, 

study the needs of overseas audiences, provide them with large 

quantities of information, help them understand China better, 

and make it possible for them to make use of various 

opportunities available in China.”12 Here, a step was taken 

forward from the 1990s, making it clear that external publicity 

activities would be charged with the new task of contributing 

to the country’s economic development, in addition to building 

a desirable image of the Chinese state in the minds of foreign 

audiences. 

 Thus, building a desirable image of the state, 

publicizing China’s opinions to the outside world, and 

promoting business activities both within and outside China 

are the objectives of China’s public diplomacy in the post-Cold 



 12

War era. 

 Since the 16th National People’s Congress of the CPC, 

the policy of “peaceful rising” has captured attention as 

representing the new image of the state, and a large number 

of studies have been made on this policy. In reality, however, 

various efforts aimed at building a desirable image of the 

Chinese state have been carried out from the beginning of the 

1990s. According to a study by Hongying Wang, throughout the 

1990s the Chinese government strived to build an image of China 

as “a major power dedicated to collaboration with the 

international community and to the safeguarding of peace.”13  

 The reorganization of offices responsible for guiding 

external publicity began in the 1990s. In 1991, the Information 

Office of the State Council was established, and in 1998 the 

English name of the Propaganda Department of the CPC Central 

Committee was changed into the Publicity Department. In 1984, 

the Ministry of Foreign Affairs established a spokesperson 

system, with Qian Qishen being appointed as the first 

spokesperson for the Ministry of Foreign Affairs. In the latter 

half of the 1990s, other government offices followed the 

Ministry of Foreign Affairs’ example, trying to strengthen 

their foreign publicity activities and establish news press 

systems of their own, while maintaining liaisons with one 

another. Consequently, China’s information dissemination 

activities came to be undertaken by the news press systems of 



 13

the Party and government offices, and by the spokesperson 

systems and publicity media at various levels of government 

offices that had been established in the 1990s. 

 The new techniques of public diplomacy that went into 

operation during the 1990s also became diversified, going 

beyond the traditional three means of periodicals, selective 

contacts with foreign correspondents, and English-language 

radio broadcasting. The government issued instructions 

demanding that foreign publicity be reinforced with the 

adoption of the following six techniques: (1) boosting 

external publicity through the Internet; (2) expanding 

external cultural exchanges by unifying exchanges and external 

publicity; (3) making the external cultural industry more 

competitive and influential, thereby making cultural 

publicity more attractive; (4) adopting a more positive 

attitude toward foreign media and reporters; (5) strengthening 

external publicity activities by studying the market mechanism 

for external publicity items, and promoting moves abroad by 

Chinese media; and (6) making concentrated efforts to 

publicize important issues on a priority basis. 

 As evident from these techniques adopted by the Chinese 

government, China’s public diplomacy in the post-Cold War era 

took on the following three characteristics. First, its public 

diplomacy attaches importance to both external cultural 

exchanges and external publicity. Second, it aims to send out 



 14

information to the outside world through the market mechanism. 

And third, China focuses on selected issues in its public 

diplomacy. These features mean that China’s efforts to 

strengthen the system of external publicity activities were 

carried out primarily by reinforcing various organizations’ 

capabilities to disseminate information abroad, and by 

boosting external publicity activities on an issue-by-issue 

basis. China has placed a special emphasis on foreign publicity 

activities on issues of international attention. In carrying 

out foreign publicity activities on “planned parenthood” in 

FY2001, the Chinese government revised its website on “China’s 

population and planned parenthood,” and issued a publication 

titled China’s Population Today on six occasions. Moreover, 

not only did the government actively respond to interviews by 

foreign correspondents concerning planned parenthood, but 

also made positive approaches to Chinese and foreign reporters, 

sponsoring two international conferences and press briefings. 

The government periodically gathered foreign media reports on 

planned parenthood in China, and offered “corrections” to 

inaccurate foreign reports through the pages of the China 

Daily.14  

 While these foreign publicity activities have had some 

effect, there are serious obstacles that remain to be overcome. 

In particular, the Chinese government has identified 

inequalities between its own information disseminating 



 15

ability and those of advanced countries in the 

information-oriented age (the fact that China, as a developing 

country, lags behind advanced countries technologically and 

therefore in terms of information dissemination capability), 

and its lack of competitiveness as the major obstacles to 

overcome, and has tried very hard to deal with them. 

 

3. The Mass Media as the Main Pillar of Information 

Dissemination and China’s Public Diplomacy 

Government offices of various levels and major 

organizations of the Party and the government are trying to 

reinforce their external publicity activities through such 

means as disclosure of their operations, distribution of 

publications meant for foreign audiences, news press, and 

responses to interviews by foreign reporters, the efforts to 

reinforce the external publicity activities of the Chinese 

mass media, which are performing a special role in China’s 

foreign publicity, take on aspects different from the efforts 

to boost other organizations’ external publicity activities. 

Relationships between political power and the mass media 

can be grouped into four types, namely relationships peculiar 

to the “theory of authoritarianism,” the “theory of 

liberalism,” the “theory of social accountability,” and the 

“theory of Soviet-like totaliarianism.” The mass media in 

China are now at the stage of trying to break out of the mold 



 16

peculiar to the theory of totalitarianism. 

 

(1) Reforms of the Mass Media: Adaptation to the Market 

Mechanism 

 Before the launch of the reform and open door policy, 

China adopted “vertical information measures.”16 In 1978, it 

began to reform the mass media under the slogan that the mass 

media should be organized as projects, and managed as 

enterprises (Shiye Danwei, Qiye Guanli). Under this slogan, 

a corporate management and administrative system was 

introduced into the media; the organizations were given 

increased discretionary powers for decisions on page layouts, 

the selection of advertisements, and pricing; and they were 

forced to become financially self-supporting. Although the 

basic characteristic of the media as “mouthpiece of the Party” 

remained unchanged, the principle governing their management 

was now changed. Consequently, television stations took on the 

dual characteristics of being partly projects and partly 

corporations.” 

 At the 11th National Conference on Radio and 

Television in March 1983, it was resolved that radio and 

television stations should strive to “expand their sources of 

revenues and improve their economic effectiveness” as part of 

the objectives of reform.17 In the “Decision to Expedite the 

Development of Tertiary Industries,” which was issued in June 



 17

1992 by the Central Committee of the CPC, the mass media, 

including radio and television stations, were classified as 

part of the tertiary industry, and were required to practice 

“corporate management.” Finally, at the first meeting of the 

Ninth National People’s Congress of the People’s Republic of 

China, the Chinese government adopted a policy of gradually 

reducing its provision of funds to organizations in charge of 

various projects, including television stations, and to 

ultimately make these organizations financially independent. 

 The “separation of ownership and management” has gone 

forward, and the government’s subsidies to the media have been 

mostly abolished, with the result that newspapers such as the 

People’s Daily, Guangming Daily and Economic Daily are now 

managed on a financially self-supporting basis.18 The reforms 

of the mass media over the last two decades have been based 

on the policy that the media should be “managed as corporations, 

and operated in the open market.”   

 In the course of the implementation of the policy to 

promote the “corporate management of project organizations,” 

Shanghai Television ran commercials for the first time on 

January 28, 1979. Three months later, on March 15, Shanghai 

Television ran the first TV commercial ever broadcast inside 

China advertising a foreign product. In November 1979, the 

State Administration of Radio, Film and Television (SARFT) 

gave approval to Shanghai Television’s commercials on an ex 



 18

post facto basis, issuing “A Notification concerning 

Publication and Broadcasting of Commercials for Foreign 

Products by Newspapers, Radios and Televisions,” which 

approved the running of such commercials. On January 1, 1994, 

CCTV began to run TV commercials for 30 seconds during the 

thirty-minute news program of CCTV from 7:00 to 7:30 p.m. and 

the subsequent weather forecast. On April 1, it extended these 

commercials from 30 seconds to one minute. Then, in 1995, it 

introduced a “bidding” system for commercials to be run after 

the thirty-minute news program of CCTV from 7:00 to 7:30 p.m. 

 In this way, television channels and other media 

transformed themselves into a mass media industry. In terms 

of the tax payments, China’s mass media emerged as the fourth 

largest industry, outstripping tobacco. Under the 

“self-supporting accounting system” the media earn 

approximately 70% of their revenues through advertising, 

amounting to approximately 29 billion yuan in 1999, with the 

figure increasing at an amazing pace of 34.77% per year (see 

Table 2).  

Table 2. Advertising Revenues of the Chinese Mass Media (Unit: 

Billion yuan) 

  1983 1985 1987 1989 1991 1993 1995 1997 1999

Television 0.16 0.87 1.69 3.62 10.00 29.44 64.98 114.41 156.1

Newspapers 0.73 2.2 3.55 6.29 9.62 37.71 64.67 96.82 112.3



 19

Magazines 0.11 0.28 0.45 0.85 0.99 1.84 3.82 5.27 8.9

Radio 0.18 0.26 0.47 0.74 1.41 3.49 7.37 10.57 12.5

Total for media 1.18 3.61 6.16 11.50 22.02 72.48 140.84 227.07 289.8

Source: Compiled on the basis of data taken from CHINA.COM.CN 

http://www.china.org.cn  

 

 Having been forced into financial independence, the 

Chinese media had to compete with one another, and the 

competition became overheated as many TV stations were 

established beginning in the 1980s. In 1983, the Department 

of Radio, Film and Television of the State Council released 

a policy on establishing TV stations. Unlike the previous 

policy that allowed the establishment of TV stations only at 

the central and provincial levels, the new policy made possible 

the establishment of TV stations at the city and prefectural 

levels as well. Following the establishment of the first 

station in Shanghai in 1985, cable TV stations were opened in 

various places. From 1994 to 2000, the number of households 

with subscriptions to cable TV jumped from 1.64 million, with 

broadcasting for an average of 439 hours per week, to 3.03 

million households and 658 hours.19 One phenomenon revealing 

the fierce competition in the TV industry is the fact that 

audience rating survey companies began to be established in 

various places around the country starting around 1996.  

 As China’s entry into the World Trade Organization drew 



 20

closer to fruition, the second reform objective required of 

the Chinese mass media, following the achievement of 

“financially independence,” was to beef up their international 

competitiveness. The operating revenue of CCTV in 1997 was less 

than 600 million dollars, and even the sales of the Guangzhou 

Daily Press Group, a winner in market competition, were less 

than 300 million dollars. The integration of the mass media 

began in the latter half of the 1990s with the purpose of 

improving their international competitiveness. Following the 

establishment of the Hangzhou Daily Press Group as the first 

group in early January 1996, a total of 16 press groups were 

established during the period of the Ninth Five-Year Plan. Each 

group holds total assets amounting to more than several hundred 

million yuan. Reform of the TV industry was also carried out. 

After gaining qualification in July 1997 to manage national 

assets, Shanghai Television is now in the process of forming 

an audio-visual press group encompassing radio stations under 

a unified control. The TV and audio-visual industry is 

scheduled for further integration in the coming three years. 

 It was in Document No. 82 of 1992 that the expression 

“China Media Group” first appeared in a notification issued 

by the central government. With this document, China earnestly 

embarked on a policy of reorganizing the mass media industry 

under the slogan of building “larger radio stations, TV 

stations, publicity activities, and a larger industry,” by 



 21

abolishing the policy of “establishing TV stations at four 

levels,” and beginning to reorganize the TV industry into three 

major stations by integrating cable TV and terrestrial TV 

stations. In August and September 2001, Document No. 17, 

entitled “Some Opinions of the Central Department of Radio and 

Television, the SARFT, and the General Administration of Press 

and Publication concerning Reforms of Press, Publication, 

Television, Radio, and Film,” was issued. In accordance with 

this document, a grouping of China’s mass media got underway, 

with the establishment of large-sized multimedia groups as a 

new goal. 

 Toward the end of 2001, China’s entry into the WTO was 

officially approved. In its statutes of participation, China 

made no agreement to open up its TV and radio industries. Under 

the existing “Regulation on the Management of Radio and 

Television” no TV or radio station is allowed to lease itself 

or sell broadcasting time. No radio or TV station can be run 

by a foreign venture, Chinese and foreign joint venture, or 

Chinese and foreign cooperative joint venture. Furthermore, 

the “Procedures for the Implementation of the Law concerning 

Joint Ventures Using Chinese and Foreign Investment” 

explicitly specifies the press, publishing, radio, television, 

and film industries as being off-limits to foreign-invested 

companies. According to the “Regulation on the Management of 

Radio and Television,” only media organizations at the 



 22

provincial or higher levels have the right to produce TV 

programs; other organizations and individuals are prohibited 

from producing public broadcasting programs. Moreover, an 

application must be approved to receive satellite TV programs.  

 Following China’s accession to the WTO, the problem of 

competition between the Internet and television is bound to 

surface. Moreover, the Chinese mass media are expected to face 

new competition after the entry in the WTO. The agreement of 

China’s admission stipulates that within one year after 

entering the organization, foreign companies will be given the 

right to own up to 30% of the stocks of Chinese firms active 

in the Internet, television, radio and similar businesses in 

Beijing, Shanghai, and Guangzhou, and in the second year after 

China’s membership, foreign companies will be able to own up 

to 50% of stocks in Chinese firms anywhere in China.20 With 

regard to foreign investment in the publishing business, the 

agreement stipulates that import management rights will not 

be opened to foreign investment, and that within the first year 

after China’s participation in the WTO, foreign companies will 

be allowed to establish joint venture marketing companies in 

five special economic zones and eight major cities, with the 

areas expanded to provincial capitals in the second year of 

participation. Within the third year, restrictions on area, 

quantity, stocks, and form will be abolished, and the 

importation of up to 20 foreign films will also be admitted. 



 23

The marketing of visual software will also be allowed. 

 To mitigate the effects of the country’s participation 

in the WTO, the Chinese government has announced that it will 

implement a series of measures, including further 

reorganization of the mass media into a smaller number of groups, 

strengthening market integration power, rearrangement of the 

functions of organizations in charge of the mass media and 

reinforcement of their management, and the promotion of 

networking and digitalization.21 

 However, the government’s efforts to implement these 

measures are facing a number of serious obstacles, including 

duplicate investment, and shortages or poor qualities of 

technologies, human resources, and funds.22 At the first media 

forum held in China, in December 2002, Zhao Qizheng, Minister 

of the State Council Information Office, emphasized the 

following four points when discussing problems afflicting the 

Chinese mass media and measures that had to be taken to promote 

their development in the future: (1) the circulation or number 

of subscribers was small; (2) there were operations that were 

running deficits due to shortages of managerial competence and 

operating funds; (3) there was a need to accelerate the media’s 

movement toward the market economy, and to help readjust its 

industrial structure; and (4) the media should be encouraged 

to continue expanding their exchanges with foreign media.23  

Thus, since 1978, the Chinese government has 



 24

consistently promoted the mass media’s transition to a market 

economy, by taking various means to strengthen their 

competitiveness. As the movement toward a market economy got 

underway, the mass media has gradually taken increasingly 

active attitudes toward consumers, gradually leading to the 

formation of public opinion. 

 

(2) The Media’s Dilemma between “Guiding Public Opinion” and 

Serving as the “Government’s Mouthpiece” and the Requirement 

to Become More Competitive 

While the intensification of competition in the mass 

media in China gave rise to the scandalous practice of 

“reporting news for fees,” it also aroused discussions about 

the function of the mass media as part of public opinion 

maintaining a watch over the government, and actually 

encouraged the mass media to start playing that role.  

For the Chinese mass media to survive competition in the 

open market, depending exclusively on advertising revenues, 

they must supply services well adapted to the needs of consumers. 

In 1994 an opinion piece was circulated, titled “Who is the 

God of Television?” criticizing the situation where “the top 

leadership, making up 2% of the population, holds information 

on the remaining 98%, who are the masses” as unhealthy, and 

demanding that the contents of mass media reporting should be 

diversified. This document opened a lively discussion over the 



 25

need to build mass media for the masses of people.  

At the beginning of the 1990s, a shift began to take place 

in the domestic propaganda function, away from “propaganda and 

education” and toward “guiding public opinion.” In the present 

world, where it is impossible and impracticable for state 

authorities to strictly regulate information, China has come 

to rely on domestic publicity to perform the role of “channeling 

diversities of thoughts and opinions into correct and sound 

directions.”24 However, the reporting of news related to 

international affairs, which falls within the sphere of 

external publicity, still remains subject to strict controls. 

External and internal propaganda are expected to play 

different roles and are targeted at different audiences, but 

in reality both are undertaken by the same mass media 

organizations, including China Central TV (CCTV 9 channels), 

the China Daily, China Radio International, and the Xinhua News 

Agency. In reporting important issues, unforeseen incidents, 

and other sensitive and delicate issues, they must follow the 

unified guidance of the Party’s local propaganda departments, 

and observe the discipline on propaganda.25 When a Chinese TV 

reports on a certain event, it must first draw up a 

comprehensive reporting plan, broken down into detailed plans 

for all the specific stages involved. In performing an 

important propaganda duty, such as reporting on the Guoqing 

Jie (Anniversary of the Founding of the People’s Republic of 



 26

China), it is customary for TV stations to draw up minute plans 

for all the pertinent programs on a day-to-day basis from 

October 1, the peak day, until October 15.26 

Each year, the Chinese government issues a series of 

directives concerning publicity and minute standards for 

reporting, and provides guidance to various news organizations 

to engage in publicity activities following these directions. 

For example, in a directive issued in 1991 under the title of 

“Several Opinions of the Central Propaganda Department 

concerning Present Propaganda Maneuvering,” it prescribed 

that reporting on developments in and about the Soviet Union 

should stick fast to the principle of being “accurate, careful, 

low-key, and moderate.”27 In 1999, the following six publicity 

campaigns were carried out under the leadership of the Party’s 

Central Department of Radio and Television: publicity about 

the 20th anniversary of the launching of the reform and open 

door policy, at around the time of the lunar New Year; publicity 

about the 80th anniversary of the May Fourth Movement of 1919; 

publicity about the May 8, 1999 Incident, i.e., the accidental 

bombing of the Chinese Embassy in Belgrade, Yugoslavia; a 

crackdown campaign on Falun Dafa, an organization engaged in 

traditional Chinese breathing, which the government alleged 

to be subversive; publicity about the Guoqing Jie on October 

1; publicity about the spirit guiding the Fourth Plenary 

Session of the 15th Central Committee of the CPC; and a 



 27

publicity campaign to celebrate the reversion of Macao.28 With 

regard to media reporting on the May 8 Incident, the Party’s 

Central Department is reported to have specifically instructed 

news organizations to publicize the Incident in such a way as 

to “lift the morale of the people, appeal to, instead of 

inciting, their feelings, properly guide public opinion, and 

resolutely contribute to China’s diplomacy.” News 

organizations were further instructed that “the publicity 

campaign should last for a little more than one month, be 

divided into three stages,” and that “reporting should be made 

in a systematic order, focusing on ‘feelings,’ ‘reason,’ and 

‘actions,’ respectively, in the three stages.”29  

In this way, the Chinese government has always worked 

out a fine-grained policy concerning external publicity or 

reporting on issues related to international affairs. Under 

government guidance, the Chinese mass media have been required 

to place an emphasis on the bright aspects of international 

affairs, to be mindful of giving positive effects on public 

morality and thoughts as well as on the people’s scientific 

and cultural temperament, and to uphold the same political 

standpoint as the government’s. Slogans such as “democracy 

under centralized guidance” and “reporting should be centered 

around the positive aspects of things,” which are propounded 

as important components of the guiding principles, are 

dictated by the idea that “stability should come before all 



 28

else.” 

To ensure that the mass media do not deviate from the 

basic tone of the government concerning an international issue, 

they are only allowed to report on international news in China 

as they are reported in the international news of China National 

Radio, China Radio International (CRI), and China Central TV 

(CCTV), or as they are broadcast by the Xinhua News Agency’s 

central news. The media are not allowed to broadcast 

international news programs or special programs on 

international incidents obtained from foreign satellite TVs 

or other channels. Nor are they allowed to internally broadcast 

the Xinhua News Agency’s overseas broadcasting programs.30  

 The government and the Party of China are trying hard 

to get a thirty-minute news program of CCTV from 7:00 to 7:30 

p.m. broadcast across the country. Channel 1 in each locality 

is required to air this thirty-minute program intact every day 

in the same time slot; not only are they prohibited from failing 

to broadcast the program, or from disrupting it, but are also 

prohibited from superimposing subtitles to report other pieces 

of information, and even from running commercials other than 

those run on CCTV’s original news program.31 Hotels and inns 

are required to be able to fully receive programs of the CCTV, 

Channel 1 in their provinces, and the local Channel 1. Hotels 

with a three-star or better rating that fail to satisfy this 

condition are denied permits to receive satellite TV 



 29

programs.32  

Thus, the Chinese mass media find themselves facing a very 

difficult dilemma: on the one hand, they have been cast into 

a fierce struggle for existence; and on the other, in reporting 

international news, they are required to follow strict 

regulations set by the government to “guide public opinion” 

in a capacity as “mouthpiece of the government.”  

 

(3) Strengthening the International Dissemination of 

Information: System for Reporting Unforeseen Incidents 

This form of external publicity has proved effective to 

some extent, but still suffers from serious drawbacks as well. 

The government finds the asymmetry between China’s information 

dissemination capability and those of advanced countries and 

the lack of competitiveness among the Chinese mass media to 

be especially problematic, and has worked hard to overcome 

these drawbacks. With a view to beefing up the information 

dissemination capability and international competitiveness of 

the mass media, the government in 2003 began to place emphasis 

on the establishment of three systems: one for supervising and 

coordinating activities to publicize China to the outside 

world, one for disseminating news abroad, and a third for 

coordinating news reporting that can promptly and efficiently 

deal with unforeseen incidents.33 

 The new system proved effective reporting unforeseen 



 30

incidents in February 2003. Following the crash of the American 

space shuttle Columbia on February 1, CCTV ran a special 

newscast of the incident, interrupting regular programming. 

The Chinese media also acted promptly in reporting the serial 

bombings at Tshinghua University and Beijing University that 

took place in February of the same year. The bombings took place 

on 11:50 a.m. and 1:20 p.m., and the Xinhua News Agency aired 

initial reports on the incidents at 1:27 and 2:44 p.m., 

respectively. WWW.CHINANEWS.COM also quickly reported on the 

incidents. Subsequently, it made nearly 10 follow-up news 

reports on the bombings, including on-the-spot broadcasts, 

reports on the situation of the wounded, the government’s 

response, the causes of the bombings, and the reaction of the 

public. 

 On March 20, 2003, the Iraq War began. In stark contrast 

to the Chinese media’s total silence in the aftermath of 9/11, 

the CCTV set up a round-the-clock reporting system on the war 

on the day it began. When the time for the news program came, 

each radio or TV station, in addition to reporting on the war 

situation in Iraq, asked a panel specialists to comment, and 

sometimes hosted discussions among them, on the war’s progress 

and the international situation. With the dramatic increase 

in the quantity of reporting on international issues and with 

the dramatic improvement in the speed of broadcast of these 

reports, as many as 51.7% of the residents of Shanghai were 



 31

reported to be watching, listening to, or reading about the 

Iraq War for 60 minutes or more every day,34 and CCTV won an 

unprecedented audience rating. 

 What was characteristic about the reporting in China on 

the Iraq War was the tendency to adopt a humanitarian 

perspective, without discussing the rights and wrongs of the 

war itself. This reporting posture seems revealing of the 

Chinese media’s intent to survive within international 

competition by presenting a standpoint different from those 

of foreign media.35 It should be pointed out, however, that 

with this posture, it will be difficult for the Chinese mass 

media to facilitate the formation of a public opinion that can 

be shared with other countries. 

 The efforts to establish a system for coordinating news 

reporting that could promptly and efficiently deal with 

unforeseen incidents proved effective in providing coverage 

of social news and international news not closely related to 

China. By contrast, in reporting unforeseen incidents with the 

potential to damage the country’s image abroad, such as the 

outbreak of SARS, China hesitated and failed to allow prompt 

coverage. It was not until April 2003 when objective reporting 

on the outbreak of the illness began to be made in China, that 

the Chinese mass media regained the confidence of the 

international community to some extent, false rumors about the 

illness disappeared, and society began to regain stability. 



 32

 After the experiences reporting on the Tsinghua and 

Beijing University bombings, the Iraq War, and SARS, the method 

of controlling public opinion has begun to change into one of 

“guiding public opinion under information disclosure.”36 

 

(4) Strengthening the Dissemination of Information Abroad: The 

Foreign Media’s “Incursions into China” and the Chinese 

Media’s Expansion Abroad 

 

After joining the WTO, China will have to slacken is regulations 

on foreign media. When Shanghai TV began broadcasting Sesame 

Street beginning on February 14, 1998, it began, with the help 

of a team of researchers at Fudan University, to reproduce this 

program, now broadcast in 140 countries, into a Chinese version 

meant specifically for Chinese children.37 Today, however, 

popular animated cartoon programs from Japan, such as 

Chibi-maruko, are aired on Chinese TVs in their original forms. 

 A large number of foreign media have moved into China. 

In the print world, magazines including the fashion journal 

ELLE, are already being published in China. During 2003, 

magazines such as Newsweek, the Harvard Business Review, and 

Forbes were scheduled to start publishing Chinese editions in 

China. Newsweek was scheduled to be published in China under 

the title Newsweek Selecti.38 The Chinese editions of these 

three magazines were scheduled to appear in China not as mere 



 33

Chinese translations of the original English, but with 

contents re-edited for Chinese audiences and therefore 

different from the original versions. 

 The Chinese mass media also began to establish joint 

ventures with foreign media. On September 19, 2001, Star 

Television (currently STAR) was granted permission to operate 

a cable TV station in the Zhujiang area of Guangdong Province, 

and began full-fledged broadcasting on March 28, 2002. The 

cable TV has a channel for entertainment programs, broadcast 

in the Beijing dialect round-the-clock, and targeted at young 

people aged between 18 and 28. The channel had 970,000 

households as subscribers as of December 2002.39 Star TV also 

has five other channels, including Channel V and channels 

offering sports, movies, and nature/science. 

 Following Star TV, AOL Time Warner and China 

Entertainment Television (CETV) also obtained a license to 

broadcast commercial programs of CCTV in Guangdong Province, 

and together had 600,000 subscribing households as of December 

2002. This number was expected to increase to 1.2 million 

households during 2003.40 Toward the end of 2002, Star TV 

concluded a contract with the Hunan Media Group. Now, CCTV-9 

(English-language program) can be broadcast via AOL’s cable 

network. 

 Viacom’s music channel (MTV) is broadcast round the clock, 

and 70% of its programs consist of Western pop music. MTV Tien 



 34

Lai Tsun, a one-hour program broadcast every day, is very 

popular in China.  

 The American company Encore has been engaged since 1995 

in joint production of a one-hour program that is broadcast 

by CCTV-8 during prime time.  

 On August 26, 2001 Disney.com.cn, a 100%-owned 

subsidiary of the American company Disney, began operations 

in China 

(http://www.disney.com.cn/park/homepage/today/flash/index.

html?clk=1004398). 

 On November 19, 2002, the British firm Person established 

CTV Media, a joint venture with CCTV, with a view to offering 

educational and telephone shopping programs to 350 million 

homes through television and the Internet. 

 With the signing of a contract between CCTV and the 

American news channel CNN on November 16, 2002, enabling each 

party to use the news programs of the other, the two companies 

launched a personnel exchange and training program. 

 Beginning on September 15, 2001, a Nickelodeon program 

for children began to be broadcast, and by 2002 it was broadcast 

by more than 130 TV stations in China. An estimated 300 to 500 

million Chinese are expected to watch the program. 

 CCTV has signed mutual broadcasting rights contracts for 

programs with AOL, the British BskyB, and the French Vivendi 

Universal. Under these contracts, the three foreign companies 



 35

obtained rights to broadcast to Chinese hotels with three-star 

or better ratings, and within the special districts. Hotels 

with three-star or better ratings in China have only a little 

over one million rooms at present, and remain a very small 

fraction of the total number of hotel rooms in China. However, 

as of January 2003, a total of 30 channels, including Bloomberg, 

Star TV, CNN, HBO, and BBC World, have already obtained the 

right to broadcast to hotels with three-star or better ratings. 

 As noted before, foreign media have only made inroads 

into China in the areas of entertainment, culture, education, 

and sports, with news reporting still remaining off-limits. 

In fact, in 2002, the Ministry of Foreign Affairs temporarily 

withheld BBC’s right to broadcast to hotels with three-star 

or better ratings on the grounds of a breach of contract by 

the BBC.  

 Exchanges between the Chinese and foreign media must be 

interactive by nature. For Chinese media, expanding abroad is 

an indispensable prerequisite for cultivating a cooperative 

relationship with foreign media. Because of the interactive 

principle of international exchanges in mass media, CCTV-9’s 

broadcasting abroad, for instance in the United States, has 

nearly 700,000 subscribers, and its satellite broadcasting in 

the United States also has more than 500,000 subscribers. It 

seems safe to say that the infrastructure for China’s public 

diplomacy is being prepared. 



 36

 

III. China’s Civil Diplomacy 

 

1. Maintaining the Barrier between the Inside and the Outside 

 

While trying to bolster its international dissemination of 

information, the Chinese government is also making efforts to 

maintain the barrier separating the inside and outside of the 

country. To do so, it is trying to maintain the system for 

unifying the dissemination of information abroad under its own 

control by imposing severe restrictions on the mass media, on 

the one hand, and also trying to shut out the inflow of 

information from abroad into China. 

 

(1) Control over the Reception of Foreign Programs 

At the same time, however, there have been changes in the 

method of controlling information. Previously, China used the 

method of “cutting off” the inflow of information. When 

watching satellite TV programs, it was not infrequent for 

people to see the screen suddenly become blank. When dealing 

with news reports that it found undesirable, the government 

upheld the principle that “the reporting of such news should 

either be withheld, delayed, or be made only briefly.” At 

present, the Chinese government has adopted a system of 

approvals and licenses to control information, under which it 



 37

“would regulate but not cut off the flow of information, and 

open up but not give the media a free hand.” There are two 

aspects to this system of approvals and licenses: it is meant 

to regulate the inflow of information from abroad, on the one 

hand, while also to control the contents of broadcasting within 

the country. 

Each year, an overall plan, including quantitative quotas, 

is drawn up for foreign programs (including those from Hong 

Kong, Macao, and Taiwan) to be approved for domestic 

broadcasting within the year. Concrete programming proposals, 

examined and approved in accordance with the overall plan, are 

announced at the beginning of each year or season. Channel 1 

in each locality is prohibited from rebroadcasting foreign 

programs, and other channels are prohibited from doing so 

during prime time, from 6:00 to 10:00 p.m.42 

 “Document No. 250,” issued in February 1992, laid down 

regulations on broadcast time for foreign programs. Programs 

produced abroad, in Hong Kong, Macao, and Taiwan were not 

supposed to be broadcast in excess of one third of the weekly 

total broadcast time of each radio and TV station. 

 Clause 9 of the “Administrative Rule concerning the 

Introduction and Broadcasting of Foreign Television 

Programs,” announced in February 1994, stipulated the 

following: “No television station should broadcast TV dramas 

or movies produced outside of the continent in excess of 25% 



 38

of its daily broadcasting time, and should not do so during 

prime time [6:00 to 10:00 p.m.] in excess of 15% of its daily 

broadcasting time.”43 The 1994 regulation made no mention of 

music and other entertainment programs, and in that respect 

seems to be more moderate than the 1992 regulation. 

 As for restrictions on cartoons, the broadcast time for 

such programs produced abroad is not supposed to exceed 25% 

of the total broadcast time for programs meant for juniors and 

teenagers. Each TV station is required to keep the broadcast 

time for foreign-produced cartoon programs at less than 40% 

of the broadcast time for all cartoon programs.44   

 The 2000 regulation required TV stations to keep the 

broadcast time for TV dramas produced abroad within 15% of total 

broadcast time during the prime time from 6:00 to 10:00 p.m..45 

 In addition to restricting the broadcasting of foreign 

programs, the government has been trying to strengthen the 

broadcasting of its own programs. The “Regulation on the 

Administration of Radio and Television,” which made 

improvements to the “Draft Law on Radio and Television” of 1986, 

and which took effect on September 1, 1997, stipulated that 

each station should broadcast the programs of CCTV-1 and Radio 

Beijing. 

 The “Notification concerning Further Reinforcement of 

the Administration of Advertising Publicity on Radio and 

Television,” issued on February 17, 1997, set upper limits on 



 39

the broadcast time for TV and radio commercials and fees for 

commercials, and explicitly specified the contents of 

commercials that could not be broadcast. It prohibited the 

broadcasting of commercials with contents injurious to the 

unity of the state, to the stability, honor and interests of 

the state, and to the unity of the nation, or with contents 

related to secrets of state, insults, obscenity, and violence 

to others, and superstitious beliefs, as well as those with 

contents prohibited by regulations. 

 In the early 1990s, a number of live broadcast programs 

made their appearance. In April 1994, a “Forum on Live 

Broadcasts” was held to discuss the question of how to manage 

live programs. Participants pointed out the dangers of live 

broadcast programs, such as the fact that rash opinions and 

opinions deviating from the official lines of the Party and 

the government might be broadcast, and concluded that it was 

imperative to reinforce the “system of supervisory monitoring” 

of live broadcast programs and to require responsible 

individuals such as department chiefs and station managers to 

be present at the scene of broadcast. The forum also concluded 

that in sensitive times, the contents of live programs should 

be recorded beforehand.46 In 1999, a new notification entitled 

“Tentative Administrative Methods concerning Mass 

Participation in Live Radio and TV Programs” was issued with 

stipulations that live programs could be broadcast only with 



 40

the consent of the manager of the radio or television station 

concerned and of the departments of mass media at various levels, 

that broadcast delays and measures to monitor callers should 

always be available, and that the individual in charge of the 

station producing the live program should be held responsible 

for the program.47 The latter stipulation meant that the 

responsible persons were no longer required to be present at 

the scene of production, as they were under the previous 

notification, and in this regard this notification represented 

a relaxation of the restrictions. 

 Furthermore, beginning in the latter half of the 1990s, 

the Chinese government strengthened inspection and 

supervision over broadcast programs. In 1999 the government 

began to intensify supervision over the channels of CCTV-8 on 

a priority basis, while also performing similarly strict 

supervision over provincial-level TV stations broadcasting 

satellite TV programs. In 2000, it began exercising 

supervision over the Central People’s Radio station and all 

the channels of CCTV, by recording their programs. More 

specifically, programs broadcast in the time slot from 6:00 

to 11:00 p.m. were monitored on a priority basis.48 In 2002, 

the government embarked on the establishment of “watching” and 

“listening” monitoring organizations, issuing a notification 

of its intention to reinforce its supervision and 

administration function over TV and radio programs. The 



 41

purpose of the stepped-up monitoring and supervisory 

activities was to ensure that TV and radio stations were not 

broadcasting programs whose contents ran counter to the 

principle concerning the guiding of public opinion, the 

principle concerning publicity, political disciplines, 

publicity disciplines, Deng Xiaoping’s thought, the “Three 

Represents” theory, that they were properly relaying the 

programs of CCTV as required, and that they were not illegally 

broadcasting foreign programs. The new notification also 

required monitoring and supervisory organizations to submit 

by the end of the first week of each month reports on the records 

of their monitoring activities in the preceding month.49   

 At present, the establishment of radio and TV stations 

is allowed at the prefectural or higher level. Stations cannot 

be established by individuals, foreign companies, joint 

ventures between Chinese and foreign companies, or cooperative 

joint ventures between Chinese and foreign companies.50 

Individual firms, organizations and schools planning to 

establish radio and/or TV stations must have their plans 

reviewed and approved by provincial authorities. These 

stations are allowed to broadcast news of the parent 

organizations to some extent, but are prohibited from 

broadcasting foreign programs. Their primary purpose must be 

to broadcast programs of CCTV and provincial TV channels, and 

are prohibited from inserting commercials in these programs.51 



 42

 Despite these restrictions, however, there has been no 

end to TV stations and cable TV stations broadcasting foreign 

programs without permission.52 Moreover, there are limits to 

official measures to prevent the inflow of information from 

abroad. At present the reception of foreign programs broadcast 

via satellite is approved on a license basis, but in reality 

it is easy to watch foreign programs by installing a satellite 

dish at one’s own cost. After all, China has no choice but to 

improve the competitiveness of Chinese TV stations. This is 

how things stand.   

 

(2) Elimination of Foreign Influences on Programs Produced 

within China 

Another means for maintaining the barrier between the 

inside and outside is to regulate the participation of foreign 

companies and people in the production of programs inside 

China.  

China has a very strict system for granting permits and 

licenses allowing foreigners to participate in the production 

of broadcasting programs and movies in China. Foreigners, 

meaning persons without Chinese nationality, are not allowed 

to become anchorpersons of radio and TV news programs (or to 

act as commentators on news and special news programs). When 

it becomes necessary to ask a foreigner to appear on a TV program 

other than a news program, approval must be obtained from 



 43

SARFT.53 

 

 

2. Control over the Mass Media and Chinese Public Opinion about 

Foreign Affairs 

Unlike domestic news reporting, which is being 

deregulated, the regulations on the reporting of international 

news show no signs of being slackened. Thus, various 

organizations including the media, which are placed under 

strict regulations, have been asked to contribute to beefing 

up China’s voice in the formation of international public 

opinion. Nonetheless, the news reporting activities of the 

Chinese mass media, in the face of this dilemma, have had the 

effect of stirring up Chinese nationalism. Following the 

accidental bombing of the Chinese Embassy in Belgrade, 

Yugoslavia in May 1999, an upsurge of anti-American 

nationalism is reported to have taken place inside China. A 

review of how the Chinese media competed for greater news 

coverage at the time identifies problems inherent in the 

Chinese media that led them to inspire anti-U.S. nationalism. 

A survey of the reporting activities of papers including 

People’s Daily, Nanfang Daily, and Xinmin Evening News in the 

period from September 2001 to April 2002 finds that the number 

of articles commenting on the foreign policy, economy and 

culture of the United States remained stable on the whole, and 



 44

their comments tended to be rather unbiased.55 

In stark contrast, however, in the immediate aftermath 

of the accidental bombing, there was a rush of newspaper 

articles and TV news coverage on the incident. A very popular 

program of CCTV called “Focus” (Jiaodian Fangtan), which has 

enjoyed a high audience rating since its launch on April 1, 

1994, reports primarily on political and social issues within 

China. It also runs follow-ups to specific reports, and 

high-level Chinese leaders such as Li Peng and Zhu Rongji are 

reported to watch the program almost every day. When Zhu Rongji 

visited CCTV in 1998, he praised it for being the mouthpiece 

of the government, mirror of the Party, and pioneer of the 

reform.56 This program reported on the accidental bombing of 

the Chinese Embassy in Belgrade every day for three weeks from 

May 8 until May 26, 1999.57  

The Nanfang Daily, a city paper which in 2000 had a 

circulation of 500,000 and had ad revenues of 200 million yuan, 

spent 12 pages reporting on the incident on May 9, 8 pages on 

May 10, and continued to spare four pages or more for the 

incident every day for one week.58  

The Beijing Youth Daily, the most popular newspaper among 

the young people of Beijing, ran a total of 179 articles on 

or related to the United States in the week from May 8 to May 

15, 1999 – 10 articles on May 8, 25 on May 9, 22 on May 10, 

36 on may 11, 19 on May 12, 17 on May 13, 30 on May 14, and 



 45

20 on May 15. 

A close examination of the articles reveals that the 

number reporting on the facts related to the bombing was small, 

while a large portion were interviews with the families and 

friends of the victims. The articles were often accompanied 

by graphic photographs. By contrast, there were virtually no 

articles either reporting on making proposals for Chinese 

policy toward the United States. 

The Chinese mass media, which are required to perform 

the function of “mouthpiece of the government,” are forbidden 

from discussing external policy prior to the announcement of 

the government’s policy through the Xinhua News Agency; and 

they must compete each other for larger circulation or better 

audience ratings while facing this restriction. Thus, they 

vied with one another by presenting “new” and “different” 

reports from the standpoints of the victims and their families, 

or from the scene of the accidental bombing, and there is no 

denying that this behavior tended to inflame anti-U.S. 

nationalistic sentiment. In dealing with the mass media, China 

is following what is called a policy which places political 

reporting under strict, microscopic control, while exercising 

macroscopic control with regard to the development of the mass 

media as an industry; He Zhou characterizes the present state 

of this policy as a tug-of-war between the economic and 

political elements.59    



 46

The bottom line for the Chinese government is to tolerate 

the existence of capital but to not allow it to interfere with 

propaganda,60 but in the final analysis not only does this 

policy end up stirring up nationalistic sentiments toward the 

outside world, but also renders China’s public diplomacy less 

effective. As noted above, news organizations are working to 

step up the international dissemination of news by producing 

programs for external publicity and by advancing into foreign 

countries. A reporter from CCTV’s Channel 9 points out, however, 

that China’s external publicity activities carried out by the 

mass media have little influence abroad.61 Thanks to 

cooperation with overseas TV stations, CCTV’s English channel 

has 14 million households abroad as users. However, a survey 

by CCTV’s English channel found that 90% of its viewers are 

living within China, that more than 80% watch the channel for 

the purpose of learning English, and that foreign viewers make 

up only 4%.62 CCTV-9 has started advancing into various parts 

of the world, but is still weak in terms of audience rating 

and insufficient coverage of local news.63 Though it suffers 

from a shortage of funds, CCTV is unable to earn profits by 

running commercials abroad. Given the strict regulations on 

the mass media including this regulation on commercials, 

international broadcasting activities, without the ability to 

produce programs freely, have naturally become centered around 

stiff and formalized programs, and especially news on meetings 



 47

and conferences. As pointed out by many academics, the strict 

regulations imposed upon international programs are an 

impediment to the efforts to step up China’s external publicity 

activities and to make the Chinese mass media more 

competitive.64 Moreover, the time-consuming process of drawing 

up guidelines for regulating news reporting is preventing the 

Chinese mass media from promptly responding to unforeseen 

incidents. 

 

3. The Internet 

 

(1) Method of Administering Bulletin Board Systems (BBSs) 

The “BBS Forum for Adamantly Protesting the Outrage 

Committed by NATO,” which was launched after the accidental 

bombing of the Chinese Embassy in Belgrade, is said to be the 

first decisive test of the Chinese government’s policy to guide 

public opinion with the use of the Internet. 

Within one month of its establishment, it had 90,000 

posts, and on June 19, 1999, it was renamed the Strong China 

Forum (Qiangguo Luntan). In early August, full-time moderators 

were appointed, and in September an eight-member panel was 

formed. The BBS is accessible daily from 8:00 a.m. to midnight, 

and has grown to encompass 15 forums, including the one on 

Japan-China relations. When an issue sensitive to China erupts, 

the number of persons using the BBS tends to increase 



 48

dramatically. On March 18, 2001, the day of the Taiwanese 

presidential election, it had as many as 230,000 visitors, and 

5,680 posts were made. On the following day, March 19, the 

number of new posts increased to 6,900, and the number of 

visitors also increased to 270,000. On May 20, the day of the 

inauguration speech by President Chen Shui-bian, 7,888 new 

posts were made on the BBS, and there were more than 300,000 

accesses.65  

Through its operation of the Strong China Forum, the 

Chinese government learned how to guide public opinion on BBSs. 

The main task of the moderators/administrators of the BBS forum 

is to delete extreme opinions. Universities often manage BBSs 

in such a way as to let students sympathetic to the government’s 

position express views in favor of the government’s policy on 

the open forums, and to have them persuade those who have 

anonymously expressed anti-government views in on-line chat 

rooms.66 In view of the possibility that the excessive deleting 

of undesirable entries from a BBS can drive away potential users, 

it is considered wise “not to delete entries which do not have 

to be deleted.” Consequently, BBSs and chat rooms are regulated 

relatively leniently. 

The Chinese government is conscious of the strong 

influence the Internet could have on its management of the 

political situation. Fully conscious of the imbalance between 

English and Chinese as means of international communication 



 49

on the Internet, the government is trying to step up 

international publicity on its policies. At the 14th Central 

Meeting of the Chinese Communist Youth League in December 2000, 

then Vice President Hu Jintao drew attention to the effects 

the Internet could have on the youths, and gave instructions 

that strenuous efforts should be exercised to develop the use 

of the Internet as a new means of political education. 

It is also notable that in chat rooms run by the People’s 

Daily Online and other networks, experts on international 

relations under the relatively strong influence of the 

government, including researchers affiliated with the China 

Institute of International Studies (CIIS, a subsidiary 

research institute of the Ministry of International Affairs) 

and the China Institute of Contemporary International 

Relations (CICIR, a subsidiary research institute of the 

Council of State), along with retired ambassadors, hold 

periodical discussions on international affairs with Internet 

users. These activities are also performing the role of 

communicating the government’s official views to Internet 

users.  

 

(2) Internet Nationalism 

According to statistics released by the China Internet 

Network Information Center (CNNIC), there were 33.7 million 

Internet users in China in 2002. The China Youth Daily (November 



 50

4, 2001) predicted that by 2005, there would be 200 million 

Internet users, and that in the coming 10 to 20 years the 

Internet, as the fourth media, would grow more influential than 

newspapers, radio, and television. 

As seen from the fact that China’s foreign diplomacy is 

discussed in an Internet chat room, the Internet is offering 

an arena for the formation of public opinion concerning 

international affairs. Academic specialists on foreign 

diplomacy have long been divided into two groups, hard-liners 

and those arguing for a conciliatory policy. It is also 

undeniable, however, that the debate between the two groups 

was strongly restricted by the government’s official view. In 

other words, the presentation of points of contention through 

television, newspapers, and academic journals was subject to 

the influence of the government. On the other hand, it is also 

true that opinions disagreeing with the government’s official 

view are often expressed on the Internet in China. Moreover, 

it is not uncommon for extreme views criticizing the 

government’s foreign diplomacy to appear on BBSs and in chat 

rooms. These phenomena are manifestations of what is called 

“Internet nationalism.” 

As demonstrated by Figure 2, the number of Internet users 

in China has grown year after year. According to CNNIC’s 

statistics at the beginning of 2004, the number of Internet 

users in China exceeded 78.5 million, the second-largest in 



 51

the world. According to CNNIC’s statistics on the Internet 

population released in June 2003, 80% of users in China are 

young people 35 years in age or younger. Moreover, students 

at professional schools, and junior and senior high school 

students account for 83.5% of total users. In other words, 80% 

of Internet users in China are young people with mid-level 

educational qualifications. 

 

Figure 2. Changes in Internet Users in China 

Changes in Internet Users in China

0

20

40

60

80

100

1Nu
mb
er
 of
 us
er
s(m
illi
on
 pe
rso
ns
)

*Jan.-1999

*Jan.-2000

*Jan.-2001

*Jan.-2002

*Jun.-2003

*Jun.-2004

 

The apparently radical manifestation of nationalist 

sentiment on the Internet represents the opinions of only a 

small portion of young people. Nonetheless, the opinions of 

this minority expressed on the Internet have grown so 

influential as to lead the public opinion of the masses, and 

to affect the Chinese government’s attitude toward foreign 

affairs. 

In dealing with the Internet, the Chinese government is 

pursuing a policy of leniency, allowing young people to use 



 52

it to vent their frustration. At the same time, the government 

is guiding public opinion on the Internet, and is introducing 

an Internet police force. It seems possible to say that on the 

whole these measures are not contributing to the healthy 

formation of public opinion on international affairs. 

The use of the Internet, which makes external information 

readily accessible, has the to nurture mutual trust between 

the masses in different countries, on the one hand, but also 

has the possibility of allowing ill-founded anti-American 

public opinion to be formed in BBSs or chat rooms, for instance, 

and allowing it to mushroom into a strong hard-line policy 

toward the outside world in a short span of time. The Luo Gang 

Incident of 2003 – where a Chinese listener called in to a 

program hosted by Luo Gang on a radio station in Hunan Province 

and spoke ill of Chinese people, pretending to be a Japanese 

student studying in China – seems to be symbolic of this sort 

of nationalism that can get excited easily. 

 

(3) Participation by Non-government Actors in Diplomacy 

through the Internet 

The Chinese masses have begun to take part in diplomacy 

through the Internet. A typical example was a recent “incident” 

in which a group of Chinese people from the mainland attempted 

to land on the Senkaku (Diaoyutai) Islands. 

It was on April 4, 2003 that Feng Jinhua, who had become 



 53

famous by spraying red paint on a statue at the Yasukuni Shrine 

in Japan, talked about the plan to land on the islands for the 

first time with Li Nan, Yin Dongming, and others, whom he had 

come to know through the Internet. The plan was postponed due 

to the outbreak of SARS, but upon learning that a group of 

Japanese had landed on the islands in May, Feng and his group 

hurriedly decided on June 15 to carry out the plan on June 20. 

They used the Internet to raise the funds to pay for the expenses 

for the venture, and over a two-month period from mid-April 

to mid-June managed to raise 92,000 yuan. They recruited, also 

through the Internet, volunteers willing to land on the islands, 

and received more than 80 application.67  

This attempt – publicity about the plan for which, a 

fund-raising campaign for which, and recruitment of volunteers 

for implementation of which – were all carried out through the 

Internet drew much attention from both within and without China 

as an epoch-making attempt by ordinary Chinese people to take 

part in diplomacy. Subsequently, the China Youth Online 

carried an article highly appraising Feng Jinhua and his 

group’s attempt, but the Chinese government referred only to 

its official position about the islands, without committing 

itself to the group’s action. 

The attempt to land on the Senkaku Islands, which was 

implemented to a significant extent by making use of the 

Internet, is worthy of attention as an epoch-making attempt 



 54

by a group of ordinary Chinese people to assert themselves as 

participants in foreign diplomacy. At present, however, it is 

clear that ordinary people’s participation in diplomacy is 

still limited, despite its large impact both inside and outside 

the country. Of the 92,000 yuan raised though the Internet, 

a little more than 10,000 was raised by the participants’ own 

fund-raising efforts. The number of applicants, a little over 

80 individuals, was extremely small compared with the total 

number of Internet users. Of them, only about 20 actually came 

to Zhejiang, the base for the excursion. The applicants even 

included one who volunteered out of emotional shock of a 

break-up.  

Thus, the tendency for non-governmental actors to 

participate in diplomacy using the Internet has begun to 

germinate in China, but the competence of these actors still 

leaves much to be desired.  

 

IV. Concluding Remarks 

 

Since the early 1990s, China has been trying to strengthen its 

public diplomacy on its state image. When faced with hostile 

international public opinion, being criticized for violations 

of human rights or viewed as a threat to the international 

community, China found it inevitable to improve its external 

publicity activities. The government’s efforts to improve the 



 55

country’s image abroad seem to pivot around creating an image 

of China as a “country committed to international cooperation” 

and a “major power” on a “peaceful ascension.” TV stations, 

including CCTV and those at the provincial and city levels, 

are making earnest efforts to expand their activities abroad, 

report on the domestic situation in China to foreign audiences, 

and eliminate negative views of China. However, it will be some 

time before the Chinese mass media, with its lack of 

competitiveness caused by strict government restrictions on 

the media, can start winning large audiences abroad.  

As made clear by the foregoing observations, Chinese 

public diplomacy, has the following characteristics: (1) its 

infrastructure for public diplomacy, or the hardware including 

the media and institutional setups, is very well developed to 

the extent of comparing favorably with any other country; (2) 

its public diplomacy is a government undertaking for the supply 

information, which places emphasis primarily on the 

dissemination of economic, rather than educational and 

cultural information; (3) its public diplomacy is primarily 

oriented toward eliminating negative images of China, but not 

so much toward the “proactive dissemination of information”; 

and (4) it will be some time before China manages to accomplish 

its objective of showing itself to be a “soft power” and 

eliminating the “asymmetry” or imbalance between English and 

Chinese. 



 56

While strengthening external publicity, the Chinese 

government is also trying to maintain the barriers between the 

inside and the outside of the country. In order to prevent the 

inflow of official information through television and the 

Internet, it has established laws to restrict the inflow of 

information from abroad, and has also tried to restrict the 

activities of foreign-invested media organizations inside 

China. However, these efforts to maintain the barriers for 

blocking the inflow of information from abroad have not been 

fully successful. Meanwhile, external publicity activities 

have been undertaken by government organizations and media 

organizations of various levels. The Chinese mass media, 

including newspapers and TV stations, are faced, on the one 

hand, with the need to earn profits and remain economically 

viable, while they are also required to perform their functions 

as “mouthpieces of the Party,” on the other. In their desperate 

efforts to overcome this dilemma, the Chinese media have 

ultimately opted to compete with either other in carrying out 

sensational reporting and thereby fanning nationalistic 

public opinion about international affairs. With this sort of 

public opinion about international affairs as a breeding 

ground, China’s civil diplomacy has begun to strike roots, even 

though its influence remains very limited. One important 

factor affecting the direction in which civil diplomacy is 

likely to develop from now on will be the question of what 



 57

becomes of the restrictions imposed on the Chinese mass media. 

Globalization, characterized by the fast development of 

information technologies, has exerted a far-reaching 

influence on China’s foreign diplomacy. China’s public 

diplomacy and civil diplomacy are taking on features peculiar 

to China, reflecting the tense relationship between the 

Chinese mass media, which are now in the process of breaking 

out of the mold peculiar to “totalitarianism,” and the 

government of China. And China’s diplomacy has begun to change 

from the days of unilateral and vertical propaganda to a new 

era of public diplomacy. 

  

  

                                                  
1 Jonathan H. Spalter, Toward a New Digital Diplomacy: Information Technology and 

U.S. Foreign Policy in the 21st Century, 

http://www.cisp.org/imp/may99/0599moran.htm 
2 On China’s public opinion concerning Japan, see Rumi Aoyama, “Futatsu no Kûkan 
de Keiseisareru Chûgoku no Tainichi Yoron” (China’s Public Opinion concerning Japan 
being Formulated in Two Spaces), Kokusai Mondai (published by Japan Institute of 
International Affairs), No. 527 (February 2004), pp. 47-61. 
3 See Tang Liang, Henbôsuru Chûgoku Seiji: Zeishin Rosen to Minshuka 
(Transformation of Politics and Society in the Post-Mao China), University of Tokyo 
Press, 2001. 
4 The sources of the data in Table 1 are as follows: Fang Xiaohong, Dazhong Chuanmei 
yu Nongcun (Public media and agricultural villages), China Press, 2002、p. 16; Li 
Liangrong, “Yao zai Feidian de Xinwen Chuanbo Jiaoxu zhong Jinxing Xinwen Baodao 
Zhidu de Chuangxin” (Reforming the media system through the lessons of 
SARS/SARS), http://chinese.mediachina.net/, May 23, 2003.  
5 U.S. Department of State, Dictionary of International Relations Terms, 1987, p.85. 
6 Cited in Kaneko Masafumi, “Paburikku Dipuromashî: Sono Rekishi o Yakuwari” 
(Public Diplomacy: Its History and Roles), 
http://www.mskj.or.jp/getsurei/kanekom0008.html (January 24, 2004). 
7 On the CPC’s foreign propaganda prior to the founding of the People’s Republic of 



 58

                                                                                                                                                  
China, see Wang Xiaolan and Dai Jianbing, “Zhongguo Gongchandang Kangzhan Shiqi 
Duiwai Xinwen Xunchuan Yanjiu” (Studies on China’s foreign propaganda activities 
during the period of the war against Japan), Zhongguo Dangshi Yanjiu (Studies on the 
History of the Chinese Communist Party) No.94, July 2003, Zhongguo Dangshi Yanjiu 
Zazhishe, pp. 57-63. 
8Liu Fenzhi, “Zhouzongli Qinzi Kaipi rang Shijie Liaojie Zhongguo de Meiti Qudao” 
(Premier Zhou Enlai himself developed a path for China to be understood 
internationally), Waijiao Xueyan xuebao (Journal of China Foreign Affairs University), 
4 th quarter, 2002, p. 34.  
9 Ibid., p. 34. 
10 Ibid., p. 34. 
11Zhan Kun, “Luelun Duiwai Xuanchuan de Jiu Da Guanxi” (Discussing nine 
relationships in foreign propaganda)、Zhongyang Duiwai Xunchuan Bangongshi 
（CPC’s Central Propaganda Office）ed. Duiwai Xunchuan Gongzuo Lunwen Ji 
(Collection of papers on foreign propaganda)、Wuzhou Media Press, 1998, p. 73. 
12 People’s Daily, October 15, 2001 and January 30, 2002. 
13 Hongying Wang, “National Image Building and Chinese Foreign Policy,” China: An 
International Journal ( Vol.1) , March, 2003, p.52. 
14 “Overall discussion of  foreign propaganda activities in FY2001 on planned 
childbirth”, http://www.sfpc.gov.cn/cn/news20030110_2htm (July 23, 2003). 
16 Lin Xiaoguang, Gendai Chûgoku no Masu Mededia: Kindaika to Minshuka no Kiro 
(The Mass Media in Contemporary China: A Crossroads between Modernization and 
Democratization), Sophia, 1996, p. 162.  
17Qian Wei, Politics, market and the television system—Study on changes in China’s 
television system, Henan People’s Press, 2002, p. 65. 
18 Zhao Kai and Zhao Feiluo, The market economy and control of radio and television, 
Fudan University Press, 2002, p. 36. 
19 Statistical materials on the economic and social development of Shanghai City, 
China Statistics Press, 2001, p.343. 
20 Zhongguo Dianshi Hongpishu 2001 (China television red book 2001), Lijiang Press, 
2002, pp.37-38. 
21 “Jiji Zhudao Chenru Chuangxin Jiada Lidu Wenbu Tuijin” (‘Lure aggressively, 
deepen development, and promote steadil) 
http://www.people.com.cn/GB/shizheng/19/20020115/648902.html（March 2, 2003） 
22 Zhongguo Dianshi Hongpishu 2001, p.41. 
23 Zhao Qizheng, “Zhongguo Meiti Chanye” (China’s media industry)、Jiefang Daily, 
December 7, 2002. 
24 Li Genchen, Zhongguo Gongchandang Baike Quanshu (Unabridged Encyclopedia of 
the Chinese Communist Party)、Sichuan Press, 2001. 
25 See notification issued by the Publicity Department of the CPC Central Committee 
and SARFT, Guanyu Jiaqiang Shengji Dianshitai Shangxing Jiemu Pingdao Gongzuo 
de Tongzhi, (Notification strengthening regulation of satellite broadcasts by provincial 
level television stations), January 30, 2000. 
26 Qian Wei, Politics, market and the television system—Study on changes in China’s 
television system, p.104. 
27 Publicity Department of the CPC Central Committeeand Central State Archive, eds.、
Zhongguo Gongchandang Gongzuo Wenxian Hunbian 1957-1992 (Selected literature 
on propaganda activities of the Chinese Communist Party, 1957-1992), Xuexi Press, 
1996, p.1094. 
28 Ibid., p. 103. 



 59

                                                                                                                                                  
29 Ibid., p. 104. 
30 Notification issued by SARFT, Guanyu Jiaqiang Guangbo Diantai, Dianshitai, 
Youxian Dianshitai Bochu Guanli de Tongzhi (Notification regarding the regulation of 
radio, television and cable television broadcasts, June 20, 1996. 
31Notification issued by SARFT, Guanyu Zhizhi Bufen Difang Dianshitai Qiehuan 
Zhongyang Dianshitai Guanggao de Tongzhi (Restraints on some local television 
stations replacing CCTV commercials), September 23, 1996. 
32Notification issued by SARFT, Guanyu Bingguan Fandian Bixu Wanzheng Zhuanbo 
Guonei youguan Diantai, Dianshitai Jiemu de Tongzhi (Hotels must fully receive 
domestic radio and television programs and Notification issued by SARFT, Bingguan 
Fandian Pingdao Dianbo Guanli Zanxing Banfa (Several provisional methods for 
regulation of media reception by hotels, May 28, 2001. 
33“ZuohaoWaixuan Gongzuo Yingzao Youli Guoji Yulun Huanjing” (Carrying out better 

foreign propaganda activities to create advantageous international public opinion, 
People’s Daily 
Onlinehttp://www.people.com.cn/GB/shizheng/16/20030110/905569.html (March 1, 
2003). 

34 Liangrong, “Reforming the media system through the lessons of SARS/SARS”. 
35 “Xin Shiji Ruhe Baozhuang Zhongguo Duiwai Xuanchuan Youdai Gaibian” (How to 
wrap China in the new century: needed reforms of foreign propaganda activities, 
International pioneer Weekly, August 4, 2003. 
36 Li Chun “ Yindao Shilun de Fangshi Xuyao Gaibian” (Methods for leading public 
opinion must be changed, http://www.mediachina.net, May 23, 2003. 
37 Lily Teng, “Shanghai TV Knows how to get to Zhima Jie,” Asian Wall Street 
Journal(11-12), April 1997, p.11. 
38 Wu Juan “Mei San Da Zazhi Andu Chencang Jin Neidi” (America’s three major 
magazines quietly move into the Chinese interior, 
http://www.cddc.net/shownews.asp?newsid=4069 (March 2, 2003). 
39 “Xinwen Jituan Liu Xiangcheng: Zhongguo Meiti Xu JIngguo Chongzu Dadao 
Guimo” (Liu Xiangcheng speaks: Reorganizing China’s media, China Business Post, 
December 7, 2002. 
40 Zhao Qizheng, “China’s media industry”.  
42Notification issued by SARFT, “Guanyu Jiaqiang Difang Dianshitai Chongbo Jingwai 
Dishiju de Tongzhi” (Strengthening of regulations over local television stations 
rebroadcasting foreign TV dramas, August 2, 1999. 
43Notification issued by SARFT, “Guanyu Yinjin Bochu Jingwai Dianshi Jiemu de 
Guanli Guiding (Setting of regulations on the importation and broadcasting of foreign 
TV dramas, February 3, 1999. 
44 Notification issued by SARFT, “Guanyu Jiaqiang Donghuapian Yinjin he Bofang 
Guanli de Tongzhi” (Strengthening of regulations on the importation and broadcasting 
of cartoons, March 20, 2000. 
45 Notification strengthening regulation of satellite broadcasts by provincial level 
television stations. 
46 Notification issued by SARFT, Transcript, Proceedings of forum on hotlines and live 
broadcasting, May 15, 1999. 
47 Notification issued by SARFT, Qunzhong Canyu de Guangbo Dianshi Zhibo Jiemu 
Guanli Zhanxing Banfa (Provisional method of regulation for live programs on radio 
and television where the masses can participate directly, December 2, 1999. 
48 Notification issued by SARFT, Guanyu Kaizhan Guangbo Dianshi Jiemu Jianting 
Jiankan Gongzuo de Yijian (Opinions on the development of methods of surveillance 
over radio and television programs, March 30, 1999. 



 60

                                                                                                                                                  
49 Notification issued by SARFT, Guanyu Xunsu Jianli Jianquan Guangbo Dianshi 
Xuanchuan Jiandu Guanli Jizhi de Tongzhi (Rapidly creating a regulatory system to 
healthen the survillance system over radio and television programs, October 14, 2002. 
50 Decided by China’s “Ordinance on radio and television”. 
51 Notification issued by SARFT, Guanyu Jiaqiang Youxian Dianshizhan Guanli de 
Tongzhi (Notification on the strengthening of regulation over cable television stations, 
October 11, 2002. 
52 Decided by China’s “Ordinance on radio and television”. 
53 Notification issued by SARFT, Guanyu Waiguoren Canjia Guangbo Yingshi Jiemu 
Zhizuo Huodong Guanli Guiding (Notification on the participation of foreigners in 
radio and television movie production, May 21, 1999. 
55 “Perspectives toward the United States in Selected Newspapers of the People’s 
Republic of China, US-China Commission, May 30, 2002. 
http://www.uscc.gov/index.html (January 15, 2003). 
56 Yokozawa Yasuo, ed., Chûgoku Hôdô to Genron no Jiyû: Shinkasha Kôkyû Kisha Dai 
Huang ni Kiku (The Chinese Press and the Freedom of Press: An Interview with Dai 
Huang, a Veteran Reporter of the Xinhua News Agency), Fukuoka, Chugoku Shoten, 
2003. 
57 Alex Chan, “From Propaganda to Hegemony: Jiaodian Fangtan and China’s Media 
Policy,” Journal of Contemporary China (Vol.11), No.30, 2002, p. 43. 
58 Sun Yanjun 『The newspaper industry in China』、China Sanxia Press, 2002, p.47. 
59 He Zhou 「From the mouth of the party to ventures to create public opinion: Changes 
in the Chinese Communist Party’s newspapers, 『New ideas on Chinese media, Pacific 
Press, 1998, p.70. 
60 Xian Wei???… 
61 Qian Wei, Politics, market and the television system—Study on changes in China’s 
television system, pp.183-184. 
62 Ibid. 
63 “Zhongguo Meiti: Fazhan Qianli Juda de Chanye” (The enormous latent power of the 
Chinese media industry, Jiefang Daily, August 4, 2003. 
64 Li Lan and Zhang Qunli, Zhongguo Dianshi Qianyan: Guanyu Linan yu Yunzuo de 
Duihua (Frontlines of Chinese television: a dialogue on philosophy and practice, 
Xinhua Press, 2002, p.225. 
65  http://five.people.com.cn/bike/viewnews1.btml?id=63 
66 Xie Haiguang, Hulianwang yu Sixiang Zhengzhi Gongzuo anli (Case studies on the 
Internet and propaganda activities with ideology), Fudan University Press, 2002, 
pp.223-224. 
67 International pioneer Weekly, June 26, 2003. 


